@article { author = {Khan-Muhammadi, Yusof and Shafa’ie, Aman Allah}, title = {A Comparative Study on “Legitimacy” in the Thought and Practice of the Shi‘a and Ikhawanid Islamists in Afghanistan}, journal = {Shi'ite Studies}, volume = {17}, number = {68}, pages = {127-154}, year = {2019}, publisher = {the institute of shia studies}, issn = {1735-4722}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {No doubt, for various Islamist groups in contemporary Afghanistan, legitimacy is considered the most important and the most serious political issue. Legitimacy is the essence and the spirit of power, and the Shiite and Ikhwanid Islamists as two political mainstreams in Afghanistan have made great effort to legitimize their presence in the political arena of that country. The main idea in the present article is to show, with a comparative look, that why and how the Shiite and Ikhwanid Islamists dealt with the issue of legitimacy, and what the results for their thought and practice were. It seems that Hughes’ method for intellectual analysis of history that considers three stages of backgrounds, nature and consequences, prepares a proper framework for the comparative study of the subject. The findings in this framework show that the Shiite and Ikhwanid Islamists, despite some similarities in the three stages, have sought legitimacy in certain backgrounds, the nature and axes of their thought around the issue of legitimacy were different, and that different results and heterogeneous consequences for their practice have resulted.  }, keywords = {Legitimacy,political Islam,the Shiite Islamists,Ikhwanid Islamists,Afghanistan}, title_fa = {مطالعه مقایسه‌ای مسأله مشروعیت در اندیشه و عمل اسلام‌گرایان شیعه و اخوانی در افغانستان}, abstract_fa = {بی­گمان مشروعیت برای نحله­های مختلف اسلام­گرایی در افغانستان معاصر، مهم‌ترین و جدی­ترین مسأله سیاسی تلقی شده است. مشروعیت روح و جوهره قدرت است و اسلام‌گرایان شیعه و اخوانی، دو جریان اصلی اسلام سیاسی در افغانستان، سعی بلیغی به خرج داده­اند تا حضور خویش را در سپهر سیاست این کشور مشروعیت بخشند. ایده اصلی نوشتار حاضر، آن است تا با نگاه مقایسه­ای، نشان دهد اسلام­گرایان شیعه و اخوانی چرا و چگونه به مسأله مشروعیت در عرصه سیاست پرداختند و اخیراً چه نتایجی بر اندیشه و عمل آنان به بار نشسته است. به نظر می­رسد روش تحلیل تاریخ فکری هیوز که به مراحل سه­گانه زمینه‌ها، ماهیت و پیامدها می‌پردازد، چارچوب مناسبی برای مطالعه مقایسه­ای موضوع تدارک ­بیند. یافته­ها در این چارچوب، نشان می‌دهد که اسلام­گرایان شیعه و اخوانی، با وجود برخی مشابهت­ها در مراحل سه­گانه، مسأله مشروعیت را در زمینه­های خاصی جست‌وجو نموده­اند. ماهیت و محورهای اندیشه آنان، حول مسأله مشروعیت متفاوت بوده و نتایج و پیامدهای ناهم‌گون بر عمل ایشان مترتب شده است.}, keywords_fa = {مشروعیت,اسلام سیاسی,اسلام‌گرایان شیعه,اسلام‌گرایان اخوانی,افغانستان}, url = {https://www.shiitestudies.com/article_44859.html}, eprint = {https://www.shiitestudies.com/article_44859_60ec631516a702d8134784d220ba4dea.pdf} }