@article { author = {Montazar Qaem, Mahdi}, title = {Compulsion in Enjoining Good and Forbidding Evil}, journal = {Shi'ite Studies}, volume = {17}, number = {65}, pages = {59-92}, year = {2019}, publisher = {the institute of shia studies}, issn = {1735-4722}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {A question always arising in the Islamic society is as follows: “Can one legitimately force people to do well and avoid evil?” the society still faces various jurisprudential answers to this question. Since according to the primary principle compulsion is not legitimate, its exceptions such as legitimate compulsion requires proof. To prove the legitimacy of ‘compulsion to do religious obligations and avoid illicit deeds’, one may use arguments for enjoining good and forbidding evil. However, extracting and evaluating those evidences will leads us to the conclusion that those evidences are short of proving the legitimacy of compulsion and what can ultimately be used of them is “legitimacy of denying evil by hand” which does not mean forcing one to give up evildoing, and cannot be a permission for compulsion. The shortness of evidences for ‘legitimacy of compulsion in enjoining and forbidding’ suggests the possibility of its illegitimacy, because enjoining and forbidding along with compulsion leads to one’s being annoyed.  }, keywords = {Enjoining Good,forbidding evil,denying evil,legitimacy of compulsion,negating imposition}, title_fa = {اکراه در امر به معروف و نهی از منکر}, abstract_fa = {همیشه در جامعه، این سؤال مطرح است که آیا شرعاً می‌توان مردم را به انجام دادن معروف‌ و ترک منکر وادار کرد. هنوز جامعه با پاسخ‌های فقهی متفاوتی مواجه است. از آن‌جاکه بنابه «اصل اولی» اکراه مشروع نیست، استثناهای آن، یعنی اکراه به‌حق، نیازمند اثبات است. برای اثبات مشروعیت «اکراه به انجام دادن واجب‌ها و ترک حرام‌ها»، ممکن است به ادله امر به ‌معروف و نهی از منکر استناد شود؛ اما استقرا و ارزیابی این مستندها، ما را به این نتیجه می‌رساند که این‌ ادله برای اثبات مشروعیت اکراه قاصرند و نهایت چیزی که از آن‌ها می‌توان استفاده کرد، «مشروعیت انکار منکر با ید» است که آن ‌هم به معنای اکراه بر ترک منکر نیست و نمی‌تواند مجوز اکراه باشد. با قصور ادله «مشروعیت اکراه در امر و نهی»، شبهه حرمتش مطرح می‌شود؛ زیرا اغلب امر و نهی همراه با اکراه موجب ایذای غیر است.}, keywords_fa = {امر به ‌معروف,نهی از منکر,انکار منکر,مشروعیت اکراه,نفی تحمیل}, url = {https://www.shiitestudies.com/article_38409.html}, eprint = {https://www.shiitestudies.com/article_38409_0d876b9dbcd779ecc09a54e1d7e31d4c.pdf} }