@article { author = {Fruzani, Sayyid Abulqasim}, title = {Nadir Shah Afshar in the Ahmadi Shrine (Shah-cheragh)}, journal = {Shi'ite Studies}, volume = {10}, number = {38}, pages = {229-254}, year = {2012}, publisher = {the institute of shia studies}, issn = {1735-4722}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Nadir Quli Bayg Afshar allied himself with the second Safavid Shah Tahmasb (the son of Shah Sultan Husain) in 1139 (A.H.) and liberated Khurasan in his name from the occupation of King Mahmud Sistani. He took the reign of Shah Tahmasb's government since. Observing Nadir's political and military ever-increasing progresses, Ashraf Afghan who succeeded Mahmud Afghan after being murdered in 1137 A.H. decided to seize the opportunity of the engagement of Nadir in conquering Harat and campaigned to Khurasan. However, after sustaining heavy defeats from Nadir's her army retreated away to Shiraz and Nadir finally scattered them in totality in the vicinity of Zarqan. Thus, in 1142 A.H. Nadir entered Shiraz proudly and by his command the trusteeship of Shah Chiragh was given to the former trustee again. He also assigned a great sum for the development of Shah Chiragh and dedicated a precious gift to that holy shrine. Once again, in campaigning to Shiraz in 1146 (A.H.) to suppress his revolting commander: Muhammad Khan Baluch, he went on pilgrimage to Shah Chiragh and paid a sum of money for repairing that Shrine. Given that Nadir is supposed to be a Sunni Muslim, this paper tends to answer the question weather his actions in supporting Shi'ism and developing their holy shrines were arisen out of a kind of political policy or that he really believed in Shi'ite Imams and their pious and noble children or not?}, keywords = {Ahmadi,Shah Chiragh,Shiraz,Nadir,Afghan}, title_fa = {نادرشاه افشار در بارگاه احمدی (شاه‌چراغ)}, abstract_fa = {در سال 1139‌ق نادر قلی بیگ افشار به شاه‌طهماسب دوم صفوی (فرزند شاه سلطان حسین) پیوست و خراسان را به نام آن پادشاه، از تصرّف ملک محمود سیستانی خارج ساخت. از همان هنگام، نادر زمام امور حکومت شاه‌طهماسب دوم را به دست گرفت. پیشرفت‌های روزافزون سیاسی و نظامی نادر (طهماسب‌قلی‌خان)، اشرف افغان را، که پس از کشته شدن محمود افغان (در سال 1137‌ق) در اصفهان بر تخت حکومت نشسته بود، بر آن داشت که از دل‌مشغولی نادر در هنگام فتح هرات استفاده کند و به سوی خراسان لشکرکشی نماید. اشرف افغان پس از شکست‌هایی که در نبردهای متعدد از سپاهیان نادر تحمّل کرد، به سوی شیراز فراری شد و نادر در حوالی «زرقان» سپاه اشرف را بکلی تار و مار و او را به فرار وادار کرد. بدین‌سان، نادر در سال 1142ق با افتخار تمام، به شیراز وارد شد. به فرمان نادر، تولیت آستان مبارک احمد بن موسی (شاه‌چراغ) مجدداً به متولّی سابق آن واگذار شد. وی همچنین مبلغ قابل توجهی برای اقدامات عمرانی بارگاه احمدی اختصاص داد و هدیه‌ای نفیس به آن بقعة مقدّس اهدا کرد. نادر بار دیگر هنگامی که در سال 1146‌ق به عزم سرکوب سردار عصیانگر خویش، محمّدخان بلوچ، به شیراز لشکر کشید، به زیارت بارگاه شاه‌چراغ شتافت و مبلغی برای تعمیرات آن بقعة مقدّس حواله نمود. موضوع مورد توجه این مقاله آن است که با وجود اعتقاد نادر به مذهب تسنّن، آیا اقدامات عمرانی او در بقاع متبرّک شیعیان، از سر مصلحت‌جویی حکومتی بود، یا از اعتقاد باطنی وی به امامان شیعه و اولاد متّقی و باکرامت ایشان سرچشمه می‌گرفت؟}, keywords_fa = {بارگاه احمدی,شاه‌چراغ,شیراز,نادر,افغان}, url = {https://www.shiitestudies.com/article_242609.html}, eprint = {https://www.shiitestudies.com/article_242609_79d8c60fa1e5c5871db5f3bb7d111462.pdf} }