@article { author = {Mutawalli, Abdullah}, title = {Safawiya and the Models and Symbols of Religious Propagation in its Governmental Structure}, journal = {Shi'ite Studies}, volume = {10}, number = {40}, pages = {171-202}, year = {2012}, publisher = {the institute of shia studies}, issn = {1735-4722}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Propagation is an important element in furthering goals of human societies. With the formation of political states and emergence of religious schools, the necessity of using diverse methods of propagation for diffusion and establishment of political entities and religious frameworks was felt much more. In the history of Islamic Iran, Safawid period was of great importance as far as the homogeneity of Shiism and Shiite government in political sphere and geographical framework is concerned. It seems that Safawid rulers, who came to power by relying on dynamism of Shiite doctrines and using political conditions, had a non-stop effort to diffuse Shiism and establish themselves. Due to the legitimacy they drew from Shiism, which they knowingly accepted as the official religion, Safawid rulers did perforce adjust their efforts in a way that they would establish their political authority while diffusing and stabilizing Shiite beliefs. Apart from the concerns of Safawid rulers’ internal beliefs, the question to be answered in the present article is how much the direct and indirect effect of their actions on the Shiite beliefs in Iran under Safawids was.}, keywords = {propagations,Safawiyya,Shiism,symbol,Sign}, title_fa = {صفویه و الگوها و نمادهای تبلیغات مذهبی در ساختار حکومتی اش}, abstract_fa = {تبلیغات عنصری مهم در پیشبرد مقاصد جوامع انسانی است. با تشکیل حکومت‌های سیاسی و پدیدآمدن مکاتب دینی، لزوم استفاده از شیوه‌های متنوّع و متکثّر تبلیغاتی برای اشاعه و تثبیت موجودیت سیاسی و چارچوب‌های دینی بیشتر احساس شد. در تاریخ ایران دورة اسلامی نیز عصر صفویه به لحاظ همگنی حکومت و مذهب شیعه در عرصة سیاسی و چارچوب جغرافیایی ایران، حایز اهمیت زیادی است. به نظر می‌رسد شاهان صفوی، که با اتّکا بر پویایی آموزه‌های شیعه و بهره‌مندی از موقعیت‌ها و شرایط سیاسی توانستند به عرصة قدرت وارد شوند، تلاش بی‌وقفه‌ای برای تثبیت موقعیت خود و ترویج مذهب شیعه به کار گرفتند. به لحاظ مشروعیتی که آنها از مذهب شیعه می‌گرفتند و از سوی دیگر، خودآگاهانه آن را به عنوان مذهب رسمی پذیرفته بودند، لاجرم به عنوان یک شاه شیعه تکاپوهای خود را به‌گونه‌ای تنظیم کردند که به موازات تثبیت حاکمیت سیاسی، عملاً ترویج و تثبیت باورهای شیعه نیز در آن لحاظ شده باشد. مسئلة اصلی این نوشتار آن است که فارغ از دغدغه‌های باورمندی قلبی شاهان صفویه نسبت به آموزه‌های شیعه، نوع و میزان تأثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم اعمال و کارکردهای آنها بر اشاعة باورهای شیعه در ایران دوره صفویه چگونه بوده است؟}, keywords_fa = {تبلیغات,صفویه,شیعه,نماد,نشانه}, url = {https://www.shiitestudies.com/article_242538.html}, eprint = {https://www.shiitestudies.com/article_242538_dc8483b7c150647f98608fe34d4063dc.pdf} }