@article { author = {Kalantar, Ali Asqar and Geramiyan, Azematal-Sadat}, title = {A Precise Investigation of the Origins of Designs in Sāqa - nefārs in Shi‘ite Teachings}, journal = {Shi'ite Studies}, volume = {11}, number = {43}, pages = {87-116}, year = {2013}, publisher = {the institute of shia studies}, issn = {1735-4722}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Religious constructions may be classified into two major groups to be studied. The first is a group of constructions ordered to be constructed in the teachings of various religions. The second is a group of such constructions designed with religious features in accordance with modern needs and evolutions in the life of the followers of different religious sects. The Sāqa - nefārs(wooden sacred constructions for water-supply in religious rites) in Mazandaran province are among the latter. While they seem, at the first glance, to be dedicated for religious rites, they are found to have an educational role upon more careful consideration of their designs, pictures and the motifs used in them related to Shi‘ism. The present study aims at a precise and documentary investigation of the religious origins of those designs and pictures. Thus, the main goal of the article is to answer the basic following question: “From which Quranic verses or Islamic traditions have the designs and pictures on Sāqa - nefārs originated?” To do an exact and analytical investigation of the existing data, the artistic as well as the religious manifestations of the designs have been simultaneously investigated. The results obtained show that the depicters have had exact information on the religious origins of the designs through the pictorial versions of the stories and the historical-religious books, stepping in line with the ideals of Shi‘ism by applying the local as well as the religious features.}, keywords = {Sāqa - nefārs,Mazandaran,Shi‘ite art,popular depiction,wooden construction}, title_fa = {بررسی دقیق خاستگاه نقوش سقانفارها در آموزه‌های تشیع}, abstract_fa = {بناهای مذهبی را می‌توان در دو گروه اصلی قرار داد و بررسی کرد. دستة اول گروهی است که در آموزه‌های ادیان مختلف به‌طور صریح به ساخت آنها امر شده است. مساجد در اسلام از این گروه‌اند. دستة دوم بناهایی است که همگام با به وجود آمدن نیازهای جدید و ایجاد تحول در زندگی پیروان، با ویژگی‌های مذهبی طراحی و ساخته شده‌اند. سقانفار‌های مازندران از آن جمله‌اند. گرچه در اولین نگاه به نظر می‌رسد کاربری این بناها تنها برگزاری مراسم است، اما با بررسی تصاویر و  خاستگاه  مضامین آنها در مذهب تشیع آشکار خواهد شد که کارکرد اصلی این بنا، آموزشی است. پژوهش پیش روی در پی بررسی دقیق و مستند ریشه‌های مذهبی تصاویر مزبور است. بدین ترتیب، هدف اصلی این مقاله پاسخ‌گویی به این سؤال اساسی است که نقوش مذهبی بدنة سقانفارها در کدام‌یک از آیات قرآن و احادیث معصومین ریشه دارند. در این مقاله برای بررسی دقیق و تحلیلی داده‌های موجود، به‌طور هم‌زمان، جلوه‌های هنری و مذهبی نقوش بررسی شده‌اند. نتایج تحلیل‌ها نشان می‌دهد که هنرمندان تصویرگر، از طریق نسخه‌های داستانی مصور و نیز کتب تاریخی ـ مذهبی، آگاهی دقیقی از ریشه‌های مذهبی نقوش داشته‌اند و با به‌کارگیری هم‌زمان ویژگی‌های بومی و مذهبی، در مسیر ایدئال‌های مذهب تشیع گام برداشته‌اند.}, keywords_fa = {سقانفار,مازندران,هنر شیعی,تصویرگری عامیانه,سازة چوبی}, url = {https://www.shiitestudies.com/article_242331.html}, eprint = {https://www.shiitestudies.com/article_242331_8abb436e142e93584552b2f13133638c.pdf} }