@article { author = {Bahrami, Muhammad}, title = {Typology of the Ismaciliya’s Theology}, journal = {Shi'ite Studies}, volume = {11}, number = {43}, pages = {55-86}, year = {2013}, publisher = {the institute of shia studies}, issn = {1735-4722}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Positive theology has a long lasting background. The first theologians would attribute a few certain epithets to God to obtain knowledge of Him. In later periods, the positive theology faced some challenges. Some would not accept attributing human epithets to God, and some other would absolutely reject attribution. They believed in negative theology instead. In the West, there are some traces of accepting the negative theology in the wordings of Plato and the neo-platonic thinkers. In Islam, both forms of theology have had their own proponents. Many have considered positive theology as the right form, and others have had the same opinion on negative theology. Ismaciliya is among the limited number of the religious sects expressly defending the negative theology and criticizing the positive theology.}, keywords = {Positive Theology,Negative Theology,Theology,Ismaciliya}, title_fa = {شکل‌شناسی الاهیات اسماعیلیه}, abstract_fa = {الاهیات ایجابی پیشینه‌ای بس بلند دارد. نخستین خداشناسان، با توصیف خدا به صفاتی چند به شناخت خدا می‌رسیدند. در دوره‌های بعد، الاهیات ایجابی به چالش کشیده شد. برخی توصیف خداوند به صفات انسانی را باور نداشتند؛ و شماری مطلق توصیف را برنتافته، شکل درست الاهیات را سلبی می‌دانستند. در جهان غرب، نشانه‌هایی از پذیرش الاهیات سلبی در سخنان افلاطون و نوافلاطونیان دیده می‌شود. در جهان اسلام نیز هر دو شکل الاهیات، طرف‌داران خاص خود را داشت. بسیاری الاهیات ایجابی را صحیح می‌دانستند و تعدادی الاهیات سلبی را فریاد می‌کردند. اسماعیلیه، از معدود مذاهبی است که صریح و روشن مدافع الاهیات سلبی بودند و به نقد و بررسی الاهیات ایجابی پرداختند.}, keywords_fa = {الاهیات ایجابی,الاهیات سلبی,خداشناسی,اسماعیلیه}, url = {https://www.shiitestudies.com/article_242330.html}, eprint = {https://www.shiitestudies.com/article_242330_3c32a3d394b67fd9ac663df3411b8f3c.pdf} }