@article { author = {Barani, Muhammad Reza and Erfan, Amir Muhsen}, title = {Representation of Shiite Culture and Art in Benjamin’s Travelogue}, journal = {Shi'ite Studies}, volume = {11}, number = {44}, pages = {201-232}, year = {2013}, publisher = {the institute of shia studies}, issn = {1735-4722}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {A travelogue is, indeed, a written collection of observations and reports of a traveller based on his own views and opinions on social phenomena as well as the economic and political conditions of a society, a society he may have had but a temporary short access to. The details not much important for one’s contemporary historians may be of great importance for later historians because of the role these details have in reconstructing the political, economic, social and cultural conditions of that era. Thus, the part of a travelogue dealing with the traveller’s direct observations may be considered as a historical travel. The status of the Shiism and the Shiites has not been properly investigated yet. Thus, in view of this need and the importance of the information in these travelogues about the Shiites, they may be regarded as the first base for the orientalists to study the Shiites. Here, we have explored and studied a travelogue with its approach to study of Shiism. Although Shiite culture and art are not apart from Islamic culture and art, they have had special spiritual identity and images in different eras of Shiites’ political and cultural power. In the present article, we seek to focus on various aspects of Shiism and Shiites in Benjamin’s travelogue to call the authorities in this realm to more scrutiny and reflection.}, keywords = {Orientalism,Shiism,travelogue,culture and art,Benjamin,westerners}, title_fa = {بازنمایی فرهنگ و هنر شیعی در سفرنامه «بنجامین»}, abstract_fa = {سفرنامه، در حقیقت مجموعه‌ای مکتوب از مشاهدات و گزارش‌های یک مسافر است که مبتنی بر دیدگاه خاص و آرا و عقاید وی از پدیده‌های اجتماعی و اوضاع اقتصادی ـ سیاسی یک جامعه می‌باشد؛ جامعه‌ای که او در مدت زمانی کوتاه شاید فقط به جزئیات آن پرداخته است؛ جزئیاتی که هرچند در نظر مورخان هم‌عصر سفرنامه‌نویس اهمیت چندانی ندارد، برای تاریخ‌نگاران نسل‌های بعدی، به دلیل بازسازی موقعیت‌ها و مواضع سیاسی، اقتصادی و به‌ویژه اجتماعی و فرهنگی گذشته، از جایگاهی برجسته برخوردار است. ازاین‌رو، می‌توان آن بخش از سفرنامه را که به مشاهدات مستقیم سفرنامه‌نویس مربوط است، سفری تاریخی به شمار آورد. جایگاه تشیع و شیعیان، هنوز در این سفرنامه‌ها به‌درستی کاویده نشده است؛ ازاین‌رو، با توجه به این نیاز و اهمیت اطلاعات این سفرنامه‌ها دربارة شیعه، که می‌توان آنها را نخستین پایگاه شیعه‏شناسی غربیان دانست، در این مقاله به کاوش در یک سفرنامه با رویکرد شیعه‌شناختی پرداخته‌ایم. فرهنگ و هنر شیعی، اگرچه امری جدا از فرهنگ و هنر اسلامی نیست، در دوره‌های قدرت سیاسی و فرهنگی شیعیان در ایران، هویت و انگاره‏های معنوی ویژه‏ای داشته است. در این نوشتار، تلاش بر آن است که با تمرکز و تأملی فرصت‌شناختی بر ابعاد مختلف تشیع و شیعیان در سفرنامة بنجامین، صاحب‌نظران به تأمل و ژرف‌نگری بیشتر در این عرصه فرا خوانده شوند.}, keywords_fa = {شرق‌شناسی,تشیع,سفرنامه,فرهنگ و هنر,بنجامین,غربیان}, url = {https://www.shiitestudies.com/article_242313.html}, eprint = {https://www.shiitestudies.com/article_242313_c6d8f358de2093ddfe3907f2b2bbddd1.pdf} }