موسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722166220180622Mystical Shi‘ism And it’s influence on the Emergence of Safawidsتشیع عرفانی و تأثیر آن بر ظهور صفویه73270635510.22034/shistu.2023.57192.1157FAجمشید جلالی شیجانیعضو هیأت علمیJournal Article20170118Safawids were the members of the first Iranian dynasty who could establish a strong and fruitful connection between Sufism and Shi‘ism, basing their government on that foundation. In Safawiyya’s emergence and taking power, in addition to Shi‘ism and Sufism and their connection, the issue of Anatolia, hermitage of Ardabil and Qezelbashs were effective. Before using Shi‘i beliefs for their own political purposes and showing political leanings, Safawids were Sufis. Qezelbashs, who were firstly equivalent with Sufis, played a basic role in establishing Safawid government, greatly influencing the Safawid dynasty. With the entrance of scholars of Jabal Amel under Tahmasb I, the mentor-disciple relationship turned into a religious relationship, the Sufis’ influence reduced, and as a result, a struggle began between the people of Tariqat and the people of Shari’at. This was not so much noticeable under the Safawid kings, but later on, the anti-Sufism trend was aggregated, and even many Sufis were exiled, which was due to their own performance. In this study, we try to explore the dimensions of this issue using a historical and descriptive-analytical method.صفویان نخستین سلسلهی حکومتی ایران بودند که توانستند ترکیبی پررنگ و نتیجهبخش بین تصوّف و تشیّع ایجاد نموده و شالودهی حکومت خود را بر آن قرار دهند. در پیدایش و قدرتیابی صفویه، علاوه بر تشیّع و تصوّف و پیوند آن دو، مسألۀ آناتولی، خانقاه اردبیل و قزلباشان نقش موثری داشت. صفویان قبل از آنکه باورهای شیعی را در خدمت اهداف سیاسی خود گیرند و گرایشهای سیاسی از خود نشان دهند در عالم تصوف سیر میکردند. قزلباشان که در ابتدا مترادف با صوفی بودند در تثبیت حکومت صفوی نقش اساسی ایفا نمودند و نفوذ همه جانبهای در حکومت صفویه داشتند که با ورود علمای جبل عامل در عصر طهماسب یکم رابطه مریدی و مرادی به رابطۀ شرعی بدل شد و از نفوذ صوفیان کاسته شد و در نتیجه درگیری بین اهل طریقت و شریعت آغاز گردید که در عهد سلاطین صفوی تا حدی محسوس نبود اما بعدها روند تصوّفزدایی شدت گرفت. و حتی تعداد زیادی از صوفیان، نفیبلد شدند که علل این درگیری را میتوان در عملکرد صوفیان جستجو کرد. در این پژوهش برآنیم تا با روش تاریخی و توصیفی-تحلیلی ابعاد این مسأله را واکاوی کنیم.موسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722166220180622Nakhl-gardāni: An Artistic Popular-Social Narration of Deathنخلگردانی؛ روایت مردمی- اجتماعی هنرمندانه از مرگ335070635110.22034/shistu.2023.48618.1081FAفهیمه زارع زادهعضو هیأت علمی دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرسزهرا رهبرنیاعضو هیأت علمی دانشکده هنر، دانشگاه الزهراJournal Article20160904Nakhl-gardāni shows an aspect of the Shia’s religious history and is a dramatic form of the Iranian people’s belief that shows a historical event in the realm of the life and death of the saints. In the present study, the investigations show that although the rite of nakhl-gardāni apparently exhibits, in its collaborative performance, the concept of death, it is a rite of rebirth in its conceptual interpretation. Every year, by exhibiting the nakhl (palm tree) and animating the religious approach of the work, the rite presents evading death and wishing immortality in the historical experience of Ashura incident, while preparing the collective context for the social rites. This is done by preparing the ground and offering a model wherein the artist’s message becomes understandable (as a symbol) for the people, without any mediator and any interpretation, by being placed in a ritual-functional container; and they find out the religious beliefs and values and are reborn internally in the course of this performance and by decoding that work during their presence in the circular arena of the tekya (the place wherein the ritual performance is done)."نخلگردانی" بیانگر وجهی از تاریخ دینی شیعیان بوده و صورت نمایشی اعتقادات مردم ایران از رخدادی واقعی- تاریخی در حوزه حیات مرگ قدیسان دین است. بررسیها بیانگر آنست که: اگرچه آئین نخلگردانی ظاهراً در اجرای مشارکتی خویش، مفهوم مرگ را به نمایش میگذارد؛ لیکن در تفسیر معنایی، نوعی مناسک گذار برای بازتولد محسوب میشود. چنانکه هرساله با نمایش گذاردن نخل و پویا نمودن رویکردهای مذهبی اثر، در عینحال که بستری جمعی را برای مناسک اجتماعی مرگ فراهم میسازد؛ گریز از میرایی و میل به جاودانگی را در تجربه تاریخی عاشورا ارائه میدهد. این امر با مهیا نمودن زمینه ای صورت می گیرد که در آن پیام هنرمند با قرارگیری در ظرفی کارکردی- آئینی، بیهیچ تفسیر و واسطه ای برای مردم فهمپذیر میگردد و آنان با حضور در فضای دایره ای تکیه، در مسیر این اجرا و با رمزگشایی اثر، ارزشها و باورهای دینی را دریافته و تولد درونی مجددی مییابند.موسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722166220180622The political outcomes Of the Walking Ritual in Arba‘inپیامدهای سیاسی آئین پیادهروی اربعین517670635910.22034/shistu.2023.68286.1257FAفرامرز میرزازادهاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد0000-0001-7975-0282Journal Article20170717The rites and ceremonies are a part of the culture of any society, and contain the difference in views towards the world and the lifestyles. They have a doctrinal origin in religious societies. The existing difference in the Shi‘i and Sunnite perception of the Prophet’s succession or caliphate has nurtured two different living cultures, and sometimes has put them in opposition. The culture of mourning for Ashura incident and Arba’in among the Shi‘is is the main aspect of distinction in that perception, which is manifested today in Arba’in walking ceremony. Thus, understanding this rite and explaining its political consequences is of great importance for a regime that gets inspired by its doctrinal teachings. However, it is not so easy to interpret a ritual affair as a political one; thus, it is necessary that Arba’in Walking ceremony be understood, in a hermeneutic framework, as a social-political phenomenon and then, analyzed under the standard of the theory of mobilizing resources, so that the ceremony’s political consequences will be explained. Therefore, in the present study, we have used the integrative theoretical framework to explain the subject, and have concluded that by reinforcing the capacity for seeking truth, justice and struggling oppression lying in Arba’in walking ceremony, one may affect the common sense of the human beings of all religious leanings to add to the adherents of this rite. The ultimate result would be an increase in legitimacy and authority of the Islamic Republic of Iran. آئینها جزئی از فرهنگ هر جامعه است که در خود تفاوت دیدگاهها نسبت به جهان هستی و شیوه زیست را حمل میکند. تفاوت موجود در برداشت شیعه و سنی از جانشینی پیامبر اسلام (ص) دو فرهنگ متفاوت زندگی را پرورش و گاهی مواقع در مقابل هم قرار داده است. فرهنگ عزاداری حماسه عاشورا و اربعین در میان شیعیان وجه تمایز اصلی این برداشت اسلامی است که امروزه در آئین پیادهروی اربعین تجلی پیدا میکند.<br />اما تفسیر امری آئینی و فرهنگی به امری سیاسی بهراحتی میسور نیست. بنابراین، ضرورت دارد آئین پیادهروی اربعین در چارچوب هرمنوتیک فلسفی به متن / پدیدهای اجتماعی – سیاسی تبدیل شود و سپس در قالب نظریه بسیج منابع مورد تحلیل واقع شود تا پیامدهای سیاسیاش تبیین گردد. از اینرو، در این تحقیق از چارچوب نظری تلفیقی استفاده کرده و بعد از تبیین موضوع به این نتیجه رسیدهایم که با تقویت ظرفیت حقجویی، عدالتطلبی و ظلمستیزی نهفته در آئین پیادهروی اربعین میتوان بر فطرت سلیم انسانها، از همه ادیان و مذاهب، اثر گذاشته و بر تعداد طرفداران و عاملان این آئین افزود که نتیجه نهایی این امر افزایش مشروعیت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.موسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722166220180622The Shia’s Strategy at Confronting the Power Establishment During the Last Two Centuries of the Abbasid Caliphateراهبرد شیعیان در مواجهه با نهادهای قدرت در دو قرن پایانی خلافت عباسی7711070635710.22034/shistu.2023.59730.1177FAمحمد طاهر یعقوبیعضو علمی و مدیر گروه الهیات دانشگاه پیام نور قمJournal Article20170223The last two centuries of the Abbasid caliphate was a period full of important changes and a different era for the Shi‘is. From the second half of the fifth century on, an important part of the Islamic lands were dominated by Saljuqs and then Kharazmshahids. Saljuqs were followers and defendants of the Sunnites, but their relationships with Abbasid caliphs had many vicissitudes. Kharazmshahids appeared as a claimant to the caliphate. Now a question arises as follows: “what were the role and the strategy of the Shi‘is as an influential group?” Explanation of the Shia’s positions and roles supports the idea that they had a certain strategy in confronting the power in that era, and their approach was interaction with power institutes and taking part in political power for preserving the security and developing the course of progress for the Shi‘ism. دو قرن پایانی خلافت عباسیان دوره ای همراه با تحولات مهم و همچنین متفاوت برای شیعیان بود. از نیمه قرن پنجم بخش مهمی از سرزمین های اسلامی تحت سلطه سلجوقییان و سپس خوارزمشاهیان قرار گرفت. سلجوقیان پیرو و مدافع اهل سنت بودند، اما روابط آنها با خلافت عباسی فراز و نشیب های زیادی داشته و خوارزمشاهیان که خود به عنوان یک مدعی در برابر خلافت ظاهر شدند. شیعیان به عنوان یک گروه تاثیرگذار و نقش آفرین در عرصه فرهنگ و سیاست، در مواجهه با دو نهاد سلطنت و خلافت چه نقشی داشته و چه راهبردی اتخاذ نمودند. تبیین مواضع و نقش شیعیان موید این نکته است که آنها در این مقطع در مواجهه با قدرت، استراتژی مشخص داشته و رویکرد آنها تعامل با نهادهای قدرت و مشارکت در قدرت سیاسی جهت حفظ امنیت و توسعه مسیر پیشرفت برای مکتب تشیع بوده است.موسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722166220180622The Relationship between Sādāt and Governments; The Bases and Standards of the Sādāt Political Influence
And their Authority under the Mongol Ilkhanidsرابطه سادات و حاکمیت«مبانی و معیارهای نفوذ سیاسی و اقتدار سادات در حکومت ایلخانان مغول »11113670635210.22034/shistu.2023.55176.1138FAعلی بحرانی پوردانشیار و مدیر گروه تاریخ دانشگاه شهید چمران اهوازفاطمه حاجی آبادیدانشجوی دکتری دانشگاه چمران اهوازJournal Article20161222Sādāt as the offspring of the Prophet enjoyed a special position as a privileged group in the history of Islam and Iran in the Islamic period. Their familial relationship with the Prophet’s Household caused them to be respected in Iranian society. With the formation of an institute called neqābat, Sādāt were organized as a quite distinguished group. Under the governance of different dynasties, Sādāt often enjoyed a certain status as a respected and sacred group. With the Mongol Changiz’s invasion to Iran and the fall of Abbasid dynasty, Sādāt were among those who did not undergo weakness; rather, they were revived and even the office of neqābat was reconstructed to see into the Sādāt’s affairs. This study aims at investigating Sādāt’s position and status under the Ilkhanids. This article uses a descriptive-analytical method to answer the following question: “Considering Sādāt’s status under the Ilkhanids and Oljayto’s leaning towards Shi‘ism and Sādāt’s, what position did they gain in the government structure?” The findings of the study show that this groups’ status in Iranian society and their internal self-awareness had a great role in heightening their position in Ilkhanid government. Anyway, although Sādāt were greatly respected, they could barely gain important offices such as vizierate. This seems to be due to the fact that the governmental structure, with the dominance of the Sunnite denomination, did not allow Sādāt to enter it. سادات بهعنوانخاندانپیامبر،درتاریخاسلام وایران بهعنوان گروهیمتمایز جایگاهویژهای داشتند.انتساب آنها به خاندان پیامبرسبب شدکهدرمیان جامعهیایران نیزمورداحترام قرارگرفتند.باشکلگیری نهادی بنام نقابت،سادات به صورت یکگروه کاملاًمشخص سازماندهی شدهدرآمدند.سادات درایام حاکمیت سلسلههای مختلف،اغلببهعنوان گروهی مورداحترام ودارای تقدس ازمنزلت خاصی برخورداربودند.باحمله چنگیزبه ایران وسپس برچیده شدن خلافت عباسی، سادات جزءافرادی بودندکه نه تنهادچار ضعف جایگاه نشدندکه بالعکس نفسی تازه کردهوحتیدوباره منصب نقابت که کارآنرسیدگی به امورسادات بود،احیاشد.هدف ازاین پژوهش بررسی جایگاه ومنزلت سادات درساختارحاکمیت ایلخانی است.این مقاله درصدداست باروش توصیفی-تحلیلی به این پرسش پاسخ دهدکه باتوجه به جایگاه ساداتدر دوره ایلخانان وگرایشاولجایتو به تشیع وسادات چه جایگاهی درساختارحاکمیت به دست آوردند؟یافتههای پژوهش نشان میدهدکه منزلت این گروه درجامعهی ایرانی وخودآگاهی درونی سادات دربالا بردن جایگاه سادات دردستگاه حکومت ایلخانی نقشی به سزا داشت، ولی باوجودتکریم سادات، این گروه دردوره ایلخانی بهندرت توانستندبه پست-های مهم وحساسی مانندوزارت ویاصاحبدیوانی دست یابندواینامر به نظرمیرسد،نتیجه این بود که ساختاردیوانی با غلبهی مذهب سنت اجازه نمیدادکه سادات بهاین عرصه واردشوند .موسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722166220180622A Critical Assessment on Evolutionary View about The Shi‘i Imams’ Infallibilityنقد دیدگاه تطوری بودن عصمت امامان شیعه13716270635810.22034/shistu.2023.62043.1198FAحسین خلیفهدانشجوسید رضا مودباستاد دانشگاه قمJournal Article20170415In today’s world, Shi‘ism is a school with certain thoughts in the sphere of Imamate, among which the idea of ‘infallibility’ is the most prominent. In the contemporary era, some of the orientalists and scholars of the Islamic world have regarded the idea of Imams’ infallibility as the product of the 2nd and 3rd centuries. This view was offered by the Shi‘i scholars and theorists, and was accepted by the Shi‘i society in later centuries. Now the question is as follows: “Is the idea of Imams’ infallibility an evolutionary idea in the course of life of Shi‘ism, or is it an Islamic doctrine common in early Islamic society and adhered to by Muslims?” In the former case, that idea is not a formal Islamic idea and must be considered a fabricated one. In this article, we have referred to the sayings and behaviors of the Prophet’s companions and the Successors in the books of both denominations (the Shi‘i and the Sunnite) to analyze the texts and the reports and come up with a theological subject in the sphere of the Shi‘i thought by relying on the traditional and historical accounts. The evidences adduced to in the present article support the originality of this idea as an Islamic thought common from the early days of the Islamic era, an idea with which the Muslims were familiar from the very onset.شیعه در جهان امروز مکتبی است با اندیشههای خاص در حوزه امامت، که عصمت از شاخصترین اندیشههای آن به شمار میآید. در دوران معاصر برخی خاورشناسان و محققان جهان اسلام اندیشۀ عصمت امام را محصول قرون دوم و سوم دانستهاند که توسط عالمان و تئوریپردازان شیعه پیشنهاد گردیده و مورد پذیرش جامعه شیعه در قرون بعدی قرار گرفته است. سوالی که مطرح است اینکه آیا اندیشۀ عصمت امام نظریهای تکاملی در طول حیات شیعه است؟ در این صورت این تفکر، یک اندیشۀ رسمی اسلامی به شمار نمیآید و باید آن را جعلی دانست؛ و یا اینکه اعتقاد یاد شده، آموزهای اسلامی است که در صدر اسلام رواج داشته و مسلمانان نخستین نیز به آن پایبند بودهاند؟<br />در این رساله، گفتار و رفتار اصحاب و تابعین در کتب فریقین مورد مراجعه قرار گرفته تا با تحلیل نصوص و گزارشات مندرج در آنها، و تکیه بر نقلیات روایی و تاریخی، موضوعی کلامی در حوزۀ اندیشۀ تشیع به ثمر بنشیند. قرائن و نشانههایی که در نوشتار پیش رو مورد استناد قرار میگیرد مؤید اصالت این تفکر به عنوان اندیشهای اسلامی است که از نخستین روزهای ظهور اسلام رواج یافته و مسلمانان نیز با آن آشنایی داشتهاند.موسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722166220180622A Research on the Situation And Works of the ‘Oraizi Sādāt of Yazdتحقیق در احوال و آثار سادات عریضی یزد16318670635610.22034/shistu.2023.59081.1175FAسیدمحمدباقر کمال الدینیگروه زبان و ادبیات فارسی. دانشگاه پیام نور یزدJournal Article20170213‘Oraizi Sayyids were a group of Sādāt attributed to Ali ‘Oraizi (Abul-Hassan), an offspring of Imam Ja’far Sadeq. ‘Oraiz was a village near Medina. Ali ‘Oraizi’s son was Ahmad Sha’rāni, whose son was Abdullah or Ubaydullah. The latter’s son was Abu Ja’far Ali (Imamzada Nā’in) and his son was Abu ja’far Muhammad (Imamzada Ja’far of Yazd). Among the later members of this generation are Imamzada Sayyid Roknuddin (near the Aggregation Mosque of Yazd) and Imamzada Sayyid Shamsuddin (in the quarter of Chahār-Manār of Yazd). ‘Oraizi Sādāt of Yazd were the source of many services for the people of Yazd and the vicinities. Among them were great scholars, poets, and righteous people such as Sayyid Roknuddin and Sayyid Shamsuddin, who achieved vizierate and the list of their endowments is a book of nearly 300 pages. سادات عریضی به گروهی از سادات گفته می شود که منسوب به علی عریضی ( ابوالحسن ) از فرزندان امام صادق ع هستند. عریض نام قریه ای است که در نزدیکی مدینه قرار داشته است. فرزند علی عریضی ، احمد شعرانی و فرزند احمد شعرانی، عبدالله یا عبید الله و فرزند او ابوجعفر علی ( امامزاده نایین ) و فرزند او ابو جعفر محمد ( امامزاده جعفر یزد ) می باشد. <br />به همین ترتیب از این نسل: امامزاده سید رکن الدین ( جنب مسجد جامع یزد ) و سید شمس الدین ( واقع در محله چهار منار یزد ) هستند. سادات عریضی یزد منشا خدمات بسیار برای مردم یزد و اطراف یزد بودند. در بین آنها علما، نویسندگان، شعرا و خیرین بزرگی همچون سید رکن الدین و سید شمس الدین وجود داشته اند که تا پایه وزارت نیز رسیده اند و فهرست موقوفات آنها کتابی در حدود 300 صفحه است.