موسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722197320210421Competition of Sheikh Mofid and rival discourses in Imam Ali (AS)'ssuperiority and Immediate Imamate relying on Imam's superior merit in the book Al-Irshadهم آوردی شیخ مفید و گفتمان های رقیب در تفضیل و تقدیم حضرت علی(ع) با تکیه بر مسأله افضلیت امام در کتاب الارشاد73824752810.22034/shistu.2021.529135.2038FAمحمد مهدی مرادی خلجدانشگاه شیراز-دانشکده ادبیات و علوم انسانی-بخش تاریخمهری فاضلیگروه تاریخ، دانشکده ادبیات، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20210427The growing views of the intellectual movements, contemporary and rival to Sheikh Mofid (d. 413), regarding the superiority of Imam Ali are among the reasons for the writing of <em>al-Irshad </em>by that prominent imami theologian. In that time, despite a belief in Imam Ali's superiority, some of the discourses emphasized the legitimacy of the caliphate of the earlier figures by issuing the permission for the imamate of the subordinate person. Some others, despite their sympathy with imamiya on the necessity of the imam's superiority, believed that the superiority of the caliphs coincided with their historical order of caliphate; thus, they maintained that Imam Ali lacked superiority. In such an atmosphere, Sheikh Mofid composed <em>al-Irshad </em>by relying on his own theological opinions regarding imamate, proving the necessity of Imam Ali's superiority, making use of historical evidences and – sometimes – the opinions in the rival discourse in order to preserve the identity of the imami discourse. Therefore, identifying the parameters dependent on the Imam's superiority, mentioned by Sheikh Mofid in his book for proving Imam Ali's priority and rejecting the legitimacy of the previous caliphs, is the main concern in the present study. The findings of this descriptive-analytical study show that Sheikh Mofid deals with this important goal by making use of parameters such as highlighting Imam's status and practices, rejecting the status and practices of the previous caliphs (especially the two Sheikhs), and rejecting the companions' choice of the superior or the most virtuous leader.آراء رو به گسترش جریانهای فکری رقیب و معاصر با شیخ مفید(م.۴۱۳) درخصوص افضلیت امام، بخشی از دلایل نگارش کتاب الارشاد توسط این متکلم برجسته امامی میباشد. در این زمان برخی از گفتمانها با وجود باور به تفضیل علی(ع)، با صدور جواز امامت مفضول، بر مشروعیت خلافت متقدمین تاکید داشتند. برخی دیگر نیز علیرغم همسویی با امامیه در لزوم افضلیت امام- از مباحث امامت عامه- با باور به انطباق فضیلت خلفا بر ترتیب تاریخی خلافت آنان، بر عدم تفضیل و تقدیم حضرت علی(ع) رأی میدادند. در چنین فضایی مفید کتاب الارشاد را با تکیه بر آراء کلامی خویش در مسأله امامت همچون اثبات لزوم افضلیت امام و تفضیل علی(ع)، بهرهگیری از استنادات تاریخی و گاه آراء گفتمانهای رقیب، به رشته تحریر درآورد تا به حفظ هویت گفتمان امامی بپردازد. از اینرو شناسایی شاخصههای متکی بر مؤلفه افضلیت امام که شیخ در الارشاد در جهت اثبات تفضیل و تقدیم علی(ع) و طرد مشروعیت خلافت متقدمین از آنها بهره بردهاست، دغدغه اصلی این پژوهش را شکل میدهد. نتیجه این پژوهش توصیفی-تحلیلی نشان میدهد که شیخ با به کارگیری شاخصههایی چون برجستهسازی جایگاه و اعمال امام، طرد جایگاه و اعمال متقدمین به ویژه شیخین و طرد عملکرد صحابه در انتخاب افضل یا اصلح به این مهم پرداختهاست.موسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722197320210421The Analytical Exploration of the Parameters Effective In the Increase of the Political-Social Role of the Clerics Of Isfahan in Qajar Period (1210-1264 AH/ 1794-1896 AD)واکاوی تحلیلی مؤلفههای مؤثر در افزایش نقش سیاسی _ اجتماعی روحانیون اصفهان دوره قاجار(1210_ 1264ه.ق/1794_1896 م)396624752910.22034/shistu.2021.523538.1984FAاحمد امینیگروه تاریخ. دانشگاه اصفهان. اصفهاناصغر فروغی ابریگروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهانفریدون الهیاریگروه تاریخ دانشگاه اصفهان. اصفهان.Journal Article20210121The present study aims at exploration of the parameters effective in the increase of the political-social role of the clerics in Isfahan in the Qajar period (1210-1264 AH/ 1794-1896 AD). The clerics are among the social classes with an important role in the political and social activities in the Iranian society since long ago. Under Qajars, this social group was at the center of attention in facing the issues of the time in some of the cities like Isfahan. Iran's domestic evolutions and its international relations with the European countries prepared an influential milieu for the clerics to play a more active role. The present study was conducted through a descriptive-analytical method using library sources and documentary data to answer the following questions: (a) what are the parameters effective in increase of the political-social role of the clerics in Isfahan under Qajars? And (b) how could the clerics in Isfahan strengthen their social status using those parameters?
The findings suggest that in view of some important parameters such as legitimizing the government, religious and political fatwas, struggling with religious-intellectual deviations, superiority of the <em>Usuli </em>thought over the <em>Akhbari </em>thought and the related consequences in the society, supporting public groups in confrontation with the local despotic governors, domestics dictatorship and foreign colonialism, as well as the religious milieu and the clerics' status as the only referents for resolving people's issues, the clergymen in Isfahan could manage to strengthen their social status in that time for the future events.هدف: واکاوی مؤلفههای مؤثر در افزایش نقش سیاسی _ اجتماعی روحانیون اصفهان دوره قاجار(1210_ 1264ه.ق/1794_1896 م).<br /><br />تبیین: یکی از گروهها و طبقات اجتماعی که از گذشتههای بسیار دور تاکنون در میان فعالیتهای سیاسی و اجتماعی جامعه ایران نقش مهمی داشتند، روحانیون بودند. در دوره قاجار این گروه اجتماعی در برخی از شهرها همچون اصفهان در مواجهه با مسائل زمانه در کانون توجه دیگر اقشار جامعه قرار گرفته بودند. تغییرات و تحولات داخلی و روابط بینالمللی ایران با کشورهای اروپایی فضای تأثیرگذاری را برای این گروه فراهم آوردند تا نقش فعالتری نسبت به گذشته ایفا کنند.<br /><br />روش: این مقاله به روش توصیفی _ تحلیلی و برمبنای بهرهگیری از منابع کتابخانهای و اسنادی به این سوالات پاسخ می دهد:<br /><br />1. مؤلفه های مؤثر در افزایش نقش سیاسی _ اجتماعی روحانیون اصفهان دوره قاجار کدام هستند؟ <br /><br />2. روحانیون اصفهان چگونه با استفاده از این مؤلفه ها، توانستند جایگاه اجتماعی خود را مستحکم سازند؟<br /><br />نتایج: فرض بر این است که برخی مؤلفههای مهمی همچون مشروعیتبخشی به حاکمیت، فتواهای دینی و سیاسی، مقابله با انحرافات دینی - فکری، برتری اندیشه اصولی بر اخباری و تبعات آن در جامعه، حمایت از گروههای مردمی در مقابله با حاکمان مستبد محلی، استبداد داخلی و استعمار خارجی و با توجه به فضای دینی و جایگاه روحانیون به عنوان تنها مرجع مسائل مختلف مردمی و نقش هدایت گری آنان برای توده مردم در مقابله با استعمار داخلی و استثمار خارجی، روحانیون این شهر موفق به استحکام بخشی پایگاه اجتماعی خود در این برهه از زمان و برای رویدادهای آینده شدند.موسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722197320210421The mechanism of securing peace from the perspective of the Qur'anنقش ایمان و دولت در تضمین صلح از دیدگاه قرآن679024753310.22034/shistu.2021.528245.2029FAیوسف خانمحمدیاستادیار دانشگاه شهید بهشتی (ره)Journal Article20210414Creating a safe society and securing the sustainable peace are among the basic needs and the primary rights of human beings throughout history. The important philosophical, social and religious schools have offered various strategies for achieving a sustainable peace, but the role of religion is prominent in this regard with the formation of fundamentalist movements and Islamic radical trends in the Islamic world. The present study, unlike quarrelsome and violent interpretations of Islam, has offered a rival hypothesis and claims that there are, in addition to principality of peace in the Quran, doctrines in it, based on which and based on the lived experience of the mankind and the praxis of the wise people, one can offer the strategy for securing the sustainable peace. For delineating this issue, we also used the Johan Galtung's theory of "Peace and Structural Violence". He presented the theory of structural and non-structural violence and maintained that poverty, hunger, and discrimination infiltrate into the political-social structures and cause the destruction of peace and security in the society. Besides, the direct violence, including riot, transgression and war also lead to collapse of peace and insecurity in the society and the world. In the present study, four important elements, including faith (political monotheism), government, justice, and public education and promotion of peace have faced with the structures of direct and indirect violence and, by neutralizing those structures, have turned them into sustainable peace, preparing the ground for empowerment, self-actualization and human development. This study has used the methodology of political interpretation of the Quran.ایجاد جامعه امن و تضمین صلح پایدار از نیازهای اساسی و حقوق اولیه انسان در تاریخ زندگی مشترک بوده است. مکاتب مهم فلسفی، اجتماعی و مذهبی راهبردهای متنوعی را برای رسیدن به صلح پایدار مطرح کرده اند، اما نقش دین با شکل گیری جریان های بنیاد گرا و رادیکال اسلامی درجهان اسلام ، خیلی برجسته شده است. پژوهش حاضر بر عکس تفسیر های ستیزه گر و خشونت طلب از قرآن ،فرضیه رقیبی را طرح کرده و مدعی است علاوه بر اصالت صلح در قرآن ، ادعای وجود آموزهایی در قرآن است که می توان براساس آنها و تجربه زیسته بشری و عرف عقلا،راهبرد تضمین صلح پایدار را ارائه کرد.برای تصویر این امر از نظریه ((صلح و خشونت ساختاری)) یوهان گالتونگ بهره برده است. ایشان با طرح خشونت ساختاری و غیر ساختاری معتقد است در جامعه فقر ،گرسنگی و تبعیض با لانه کردن در ساختار های سیاسی- اجتماعی باعث نابودی صلح وامنیت در جامعه می شود، علاوه بر آن خشونت مستقیم از جمله شورش ، تجاوز و جنگ نیزمنجر به فروپاشی صلح و بی ثباتی در جامعه و جهان می گردد.در پژوهش حاضر چهار عنصر مهم از جمله ایمان ((توحیدسیاسی)) ، دولت ، عدالت و آموزش و تبلیغ همگانی صلح با ساختار های خشونت غیرمستقیم و خشونت مستقیم مواجه شده و با خنثی سازی آنها به صلح پایدار و تضمین شده ، زمینه برای توانمند سازی ، خود شکوفایی و توسعه انسانی فراهم می گردد. در پژوهش حاضر از روش شناسی تفسیر سیاسی قران استفاده شده است.موسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722197320210421The actions of Imam Kazim (as) in order to prove his Imamate In Shiite and Sunni sourcesاقدامات امام کاظم (علیهالسلام) در راستای اثبات امامت ایشان در منابع شیعه و اهل سنت9110824753010.22034/shistu.2021.525017.1995FAحمیده عراقیاندانشجوی دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران.Hamide.araqian@gmail.comاردشیر اسدبیگیاستادیار تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران.شهربانو دلبریاستادیار تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران.Journal Article20210212In his early Imamate, Imam Kazem (PBUH) was facing challenges that caused his measures to be considered as actual evidence along with transmitted evidences. The main goals of this study are the reasons for Imam Mūsā bin Jaʿfar's imamate and the measures he took in proving this using the Shiite and Sunnite sources. The main question of the study is as follows: "What are the most important measures taken by Imam Kazem for proving his imamate in view of the evidences for his imamate in the Shiite and Sunnite sources?" This study was conducted in a "descriptive, analytical and comparative" method and found that for choosing an Imam, there are preconditions such as "testament, special knowledge, deposits, and age" as the criteria; and according to certain reasons, it is clarified that Imam Kazem enjoyed the preconditions for imamate. In addition to hadiths and transmitted evidences regarding his imamate, the most important measures he took were as follows: material and political stoicism, clarification regarding the usurpation of the Shiite right to government, scientific confrontation with deviated movements and various Shiite sects, debates with the Abbasid caliphs and adopting the reservation and religious dissimulation (<em>taqiyya</em>) approach. These show that Imam Kazem's mentality was that of "an authority, Imam and potentate", because he managed, on the one hand, the Shiite society through <em>taqiyya</em> and <em>wikala </em>(representation) and, on the other hand, he attempted to prove his rightness through various ways such as debates and bravery in stating the truths. He also struggled with the greatest challenge of his age scientifically and culturally, and established a conscious policy.«امام کاظم» (علیهالسلام) در ابتدای امامت، با چالشهایی روبه رو بوده اند که این چالشها موجب شده است تا اقدامات ایشان به عنوان قرینه فعلی علاوه بر دلایل نقلی مورد توجه باشد. اهداف اصلی تحقیق، چگونگی و دلایل امامت امام موسی بن جعفر (علیهالسلام) و نیز اقدامات ایشان در اثبات این موضوع با استفاده از منابع شیعه و اهل سنت است. سوال اصلی این تحقیق نیز بدین شرح است که «مهمترین اقدامات امام کاظم (علیهالسلام) در راستای اثبات امامت ایشان با توجه به چگونگی و دلایل امامت ایشان در منابع شیعه و اهل سنت چیست؟» این تحقیق با روش توصیفی، تحلیلی و تطبیقی، به این نتیجه دستیافت که برای انتخاب امام، شرایطی مانند «وصیت، علم خاص، ودایع و سن» بهعنوان ملاک تعیینشده که بنا به دلایل قدرمتیقن، مشخص میشود که امام کاظم (علیهالسلام) شرایط امامت را داشته است. علاوه بر احادیث و دلایل منقول در قبال امامت ایشان، مهمترین اقدامات ایشان که عبارت است از وارستگی مادی و سیاسی، شفافسازی در غصب حکومت شیعیان، مقابله علمی با جریانهای انحرافی و فرقههای مختلف شیعه، مناظره با خلفای عباسی و انتخاب رویکرد تقیه، گویای این است که طرز فکر امام کاظم (علیهالسلام) طرز فکر یک «ولی، امام و زعیم» امت است؛ زیرا از یکسو جامعه شیعیان را از طریق تقیه و وکالت مدیریت کرده و از طرفی، برای اثبات حقانیتشان از طرق مختلف مانند مناظره و شجاعت در بیان، تلاش نموده و ازنظر علمی و فرهنگی نیز با بزرگترین چالش زمان خود، مقابله نموده و خطمشی آگاهانهای را بنیانگذاری نمودهاند.موسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722197320210421Imam Hassan Askari and Resolving the Challenge of 'Proving Imamate' According to the Model of Focal Propagationامام حسن عسکری(ع) و حل چالش «اثبات امامت» براساس الگوی تبلیغ کانونی10913424753110.22034/shistu.2021.530630.2055FAمریم نظربیگیگروه علوم قرآن و حدیث- دانشگاه آیت الله بروجردی- بروجرد. ایراناحمد فلاح زادهمرکز پاسخگویی به شبهات تاریخ اسلامJournal Article20210518The Imamiya community under the leadership of Imam Hassan Askari (imamate: 254-260 AH) was afflicted by the doctrinal issues. Thus, Imam attempted to make use of various propagative methods to resolve that problem. By propagation, we mean any systemic and direct activity in order to promote a concept including scientific, emotional and behavioral concepts. Considering that the most important challenge facing Imam was the challenge of "belief in Imam", the basic question of this study is as follows: "What propagative methods did Imam use to resolve the doctrinal issue?" The findings suggest that Imam used the model of "focal propagation" in seven steps and applying methods such as the following ones began to resolve this doctrinal issue: holding the imamate house in Samarra, using the propagative capacity of the Abbasid caliphate for introducing Imam, presenting miraculous and extraordinary deeds for removal of doubts, restoration of the propagative network extant from Imam Hadi's age, proclaiming the propagative strategy and proving the related materials, making use of various propagative tools, and supervising the good enforcement of propagation. The present study uses the model of the relational methods and analyzes the historical data to explain the Imam's strategies.جامعه امامیه به هنگام پیشوایی امام حسن عسکری (امامت: 254-260ق) دچار مشکلی اعتقادی شده بود از این رو، آن حضرت کوشیدند با بهرهگیری از روشهای گوناگون تبلیغی، این کاستی را چاره نمایند. منظور از «تبلیغ» هر گونه فعالیت نظاممند و مستقیم به منظور گسترش یک مفهوم، اعم از علمی، عاطفی، رفتاری می باشد. با توجه به اینکه مهمترین چالش پیش روی امام، چالش «باور به امامت» بود، این که آن حضرت، چه راهکارهای تبلیغاتی برای حل این گره اعتقادی در پیش گرفت، پرسش بنیادین این پژوهش است. یافتهها بر آن است، ایشان با بهره گیری از الگوی «تبلیغ کانونی»، در هفت گام با کاربست شیوههایی چون: نخست در اختیار گرفتن بیت امامت در سامرا، دوم: استفاده از ظرفیت تبلیغی خلیفه عباسی برای معرفی امام، سوم: ارائه کرامت و امور خارق العاده برای شک زدایی، چهارم: ترمیم شبکه تبلیغات بازمانده از عصر امام هادی(ع)، پنجم: اعلام راهبرد تبلیغی و تامین محتوا، ششم: بهره گیری از ابزارهای مختلف تبلیغی، هفتم: نظارت و بازرسی بر حُسن اجرا، به چاره کردن این مشکل اعتقادی پرداختند. تحقیق پیشرو، با دریافت الگو از روشهای ارتباطی و تحلیل دادههای تاریخی، به بیان راهبردهای آن حضرت میپردازد.<br /><br />کلید واژگان: مدل تبلیغات امام حسن عسکری(ع)، تبلیغات چالش محور، تبلیغات امامیه، باور به امامت، سیره تبلیغی.موسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722197320210421Investigating the Grounds, the Motivations and the Role of Ibn Moljam Moradi in Imam Ali's Martyrdomبررسی زمینهها، انگیزهها و نقش عبدالرحمن بن ملجِم مرادی در شهادت امام علی (ع)13516024753210.22034/shistu.2021.122531.1794FAمریم سعیدیان جزیمریم سعیدیان جزی- دانشیار دانشگاه اصفهان- دانشکده الهیات و معارف اهل بیت علیهم السلام- گروه معارف اسلامی-دانشگاه اصفهان- ایران0000-0001-6699-2506Journal Article20200303The present study investigates and reconstructs AbdurRahman bin Moljam Moradi's role and the factors effective in Imam Ali's martyrdom, highlighting the role of the ethnic culture, the social system and the social classes effective in the formation and orientation of the evolutions in the early history of Islam. According to this study, it becomes clarified that Imam Ali's opponents were allied to murder him. The emergence of Khawarej and their interaction with this group prepared an opportunity for the strength of the opponents, which led to the murder of Imam by Ibn Moljam. He acted resolutely and deliberately. He had an origination of the tribal system, Bedouin culture and religious ill-thinking. Ibn Moljam's positions and action and the coalition in Imam Ali's martyrdom were in line with this thought. In the studies conducted, just some of the historical traditions pertaining to Ibn Moljam have been investigated, which are void of critical analysis and documentary and content evaluation. Besides, in those researches, the variables effective in Imam Ali's martyrdom have been neglected, and that incident has been regarded as resulted from Ibn Moljam's violence and his social and moral fluctuations as well as his fanatic leanings. The research method in this inquiry was historical, and – by referring to the related sources – the existing traditions about Ibn Moljam regarding Imam Ali's martyrdom as well as the effective factors and variables were documented, explained, evaluated and critically analyzed.این تحقیق به بررسی و بازسازی نقش عبدالرحمن بن ملجم مرادی و عوامل اثرگذار در مسئله شهادت امام علی (ع) می پردازد و نقش فرهنگ قومی، نظام اجتماعی و طبقات اثرگذار را در شکلگیری و جهتدهی تحولات تاریخ صدر اسلام برجسته می سازد. بر اساس تحقیق روشن می گردد؛ مخالفان امام علی (ع) ائتلاف کرده و در مسئله توطئه و ترور آن حضرت وفاق داشتند. ظهور خوارج و تعامل آنها با این گروه فرصتی را فراهم آورد تا جبهه مخالفان قوت بیشتری بگیرد و ترور آن حضرت توسط ابن ملجم صورت بگیرد. او در انجام این امر مصمم و آگاهانه عمل کرد. ابن ملجم شخصیتی برخاسته از نظام قبیله ای، فرهنگ بدوی و کج اندیشی دینی بود. مواضع و عملکرد او و جریان ائتلافی در مسئله شهادت امام علی (ع) در راستای این تفکر قرار داشت. در پژوهش های انجام شده تنها برخی روایت های تاریخی مرتبط با ابن ملجم بررسی شده و خالی از تحلیل انتقادی یا ارزیابی سندی و محتوایی است. هم چنین در این تحقیقات متغیرهای اثرگذار در مسئله شهادت امام علی (ع) مورد غفلت واقع شده و آن را ناشی از خشونت و تزلزل اخلاقی و اجتماعی ابن ملجم و گرایشهای افراطی وی می دانند. در این جستار روش تحقیق تاریخی است و با مراجعه به منابع، روایت های موجود درباره نقش ابن ملجم در مسئله شهادت امام علی (ع) و عوامل و متغیر های مؤثر در این زمینه صورت بندی، مستند سازی، تبیین، ارزیابی و تحلیل انتقادی می گردد.