موسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722176820191222A Comparative Study of the Reaction of the Religious Scholars And Clerics towards Occupation of Iran In the World Wars I and IIبررسی تطبیقی واکنش علما و روحانیان ایران به اشغال کشور در جنگ جهانی اول و دوم73244855FAمحمد بختیاریاستادیار دانشگاه بینالمللی امام خمینیمهدی فرجیاستادیار مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایران و دانشگاه تبریزJournal Article20191025<strong> </strong>In the first and second World Wars, foreign forces ignored the fact that Iran proclaimed being impartial, and occupied it. Meanwhile, the reaction of the religious scholars and clerics as the religious leaders of the society was much important and influential. In the World War I, they proclaimed Jihad and inducted many forces for confronting the occupying troops. They even took part in those struggles personally. In the World War II, however, they did show no reaction towards occupation of the country. The present study seeks to investigate the reasons for different reactions of the religious scholars and clerics towards the occupation of the country in the first and second World Wars. To do so, we have used a comparative method of study. The findings of the study show that factors such as weakening of the scholars’ position through Reza Shah’s anti-religious policies, proclamation of giving up resistance by the central government in the Second World War, fruitlessness of any resistance against occupying powers considering what was experienced in the First World War, low level of damages in the Second World War, and the scholars’ attempt for reviving the status of Islam and clerics after Reza Shah’s resigning were all effective in different reaction by the religious scholars.
در جنگ جهانی اول و دوم، نیروهای بیگانه به اعلام بیطرفی ایران توجه نکردند و کشور را به اشغال خود درآوردند. در این میان، واکنش علما و روحانیان، به عنوان رهبران مذهبی جامعه، بسیار مهم و تأثیرگذار بود. آنها در جنگ جهانی اول، با اعلام جهاد، نیروهای فراوانی را برای مقابله با اشغالگران فراخواندند و حتی خودشان نیز در برخی نبردها شرکت کردند. اما در جنگ جهانی دوم، واکنشی در قبال اشغال کشور نشان ندادند. پژوهش حاضر، در صدد است دلایل واکنش متفاوت علما و روحانیان را به اشغال ایران در جنگ جهانی اول و دوم بررسی کند. برای بررسی این موضوع از روش تطبیقی استفاده میشود. یافتههای پژوهش نشان میدهد عواملی همچون: تضعیف موقعیت علما در اثر سیاستهای ضددینی رضاشاه، اعلام ترک مقاومت حکومت مرکزی در جنگ جهانی دوم، بینتیجه بودن هر نوع مقاومتی در برابر قدرتهای اشغالگر با توجه به تجربه جنگ جهانی اول، پایین بودن میزان خسارات در جنگ جهانی دوم و تلاش علما برای احیای موقعیت اسلام و روحانیت بعد از استعفای رضاشاه، نقش مؤثری در واکنش متفاوت علما داشته است.https://www.shiitestudies.com/article_44855_fa8908bf043ffd0bb94a9e1d6a7871ad.pdfموسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722176820191222Investigating the Extent of Feeling Religious Discrimination Among the Shi‘a Students in Afghanistan (A Case Study in Kabul University)بررسی میزان احساس تبعیض مذهبی در میان دانشجویان شیعه افغانستان (مطالعه موردی دانشگاه کابل)336244856FAضیاحسین یوسفیدانشجوی دکترای- حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه فردوسی مشهد و رئیس موسسه تحصیلات عالی دانش0000-0003-1425-5373سید مهدی سیدزاده ثانیاستادیارگروه حقوق دانشگاه فردوسی- مشهدJournal Article20200130In the last two decades, after enacting the constitutional law in Afghanistan in 2003 and granting the freedom of religious and ethnic minorities, the religious identity became one of the issues of public concern. The present study aims at investigating the extent to which the Shiite students feel being treated with religious discrimination by welfare services, the Sunnite students, the individuals in the campus, professors, and personnel in Kabul University. The research method was of survey type and Pearson correlation was used for analysis and description of statistical data. The statistical population consisted of all Shiite students in Kabul University from 2016 to 2018. For this purpose, 262 subjects were selected through Cochran formula. The sampling method was multistage sampling in the form of a combination of cluster sampling. The results show that more than 80% of the Shiite students felt being treated with religious discrimination by the professors, individuals in the campus and by the personnel. They felt less discriminating behavior (30%) on the part of the Sunnite students and in getting welfare services. Factors such as sex, age, major, and ethnicity had no considerable effect in discriminating treatment, and thus, there is no meaningful relationship between students’ sex, age, major, ethnicity and discrimination. However, there is a meaningful relationship between the students’ denomination and discrimination.
از دو دهه اخیر و پس از تصویب قانون اساسی افغانستان در سال 1382 و پذیرش آزادی اقلیتهای مذهبی و قومی، موضوع هویت مذهبی به یکی از مسائل مورد توجه مبدل گشت. این پژوهش، با هدف بررسی رابطه میان میزان احساس تبعیض مذهبی دانشجویان شیعه از خدمات رفاهی، دانشجویان اهلسنت، محیط دانشگاه، اساتید و کارمندان دانشگاه دولتی کابل نگاشته شده است. روش تحقیق به صورت پیمایشی بوده و برای تحلیل و توصیف دادههای آماری از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. جامعه آماری آن تمام دانشجویان شیعه دانشگاه کابل از سال 1395- 1397 است که از میان آنها، 262 نفر از طریق فرمول کوکران انتخاب شده و روش نمونهگیری آن از نوع چند مرحله است که ترکیبی از روش تصادفی خوشهای است. نتایج نشانگر آن هستند که بیش از 80 درصد دانشجویان شیعه، نسبت به اساتید، محیط دانشگاه و کارمندان دانشگاه احساس تبعیض مذهبی میکنند. ولی این احساس تبعیض نسبت به خدمات رفاهی و نیز دانشجویان اهلسنت با درصدی کمتر (30 درصد) است. عواملی مانند جنسیت، سن، رشته تحصیلی و قومیت، تأثیر چندانی در میزان تبعیض ندارد و در نتیجه میان این عوامل و تبعیض، رابطه معنادار موجود نیست، بلکه یافتههای پژوهش نشان میدهد رابطه معناداری میان مذهب و تبعیض وجود دارد.https://www.shiitestudies.com/article_44856_4191a88f795595ee58019120fcd8a7ce.pdfموسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722176820191222Explanation of the Shi‘i Thought in Three Decades Of Painting in the Contemporary Iran (1978-2008)تبیین اندیشه شیعی در سه دهه نقاشی ایران دوره معاصر (57 ـ 87ش)6310244857FAحسنعلی پورمنددانشیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرسعلی ایدیدانش آموخته دانشگاه تهران پردیس هنر های زیبا دوره های عالی هنرJournal Article20180827The Shiite thought has had a revolutionary and changing effect on painting in contemporary Iran. And in three decades of the Islamic Revolution in Iran, i.e. from 1978 to 2008, this had a significant manifestation. The effect of the Shiite culture, especially the Ashura incident, on drawing in contemporary Iran is quite evident. Flags, weapons, roadsters, and the red and green colors in those paintings are all sign of stating events that are deeply rooted in the Shiite culture. The signs in the form of symbols are strong bearers of describing events and the Shiites’ being oppressed; and the revolution’s painting uses those signs and their concepts to communicate with the addressees through a figurative language. As to the content, the most important feature of the revolution’s painting is its use of the Shiite themes. In this article, while compiling and completing the opinions of the researchers on the content of the Shiite religious themes in three decades of revolution’s painting, we have studied the works pertaining to these years through an investigation and analysis of the content of the themes and the textual data in tables and diagrams. The investigations show that the content of the works have mostly been influenced by the Shiite doctrines and thoughts; and as for the technique and method of performance, those artworks have been created in a mixed form of realism and symbolism.اندیشه شیعی در چند دهه اخیر، تأثیر انقلابی و ساختارشکن بر نقاشی معاصر ایران داشته و در سه دهه از عمر انقلاب یعنی سالهای 57 تا 87 شمسی، نمود خاصی یافته است. تأثیرپذیری نقاشی ایران معاصر از فرهنگ شیعی و در رأس آن واقعه کربلا آشکار و هویداست. بیرقها، سلاحها، مرکبها و رنگهای سرخ و سبز در این آثار، همگی در حکم نشانههایی برای بیان وقایعی هستند که از فرهنگ شیعی سرچشمه میگیرند. نشانهها در قالب نماد و سمبل، محملی توانا و گویا برای شرح وقایع و مظلومیت شیعه هستند و نقاشی انقلاب بهمدد این نشانهها و مفاهیم آنها به زبان استعاری، با مخاطب رابطه برقرار میکند. بهلحاظ محتوایی، بهکارگیری مضمونهای شیعی مهمترین ویژگی بارز نقاشی انقلاب است. در این مقاله، ضمن جمعبندی و تکمیل دیدگاههای پژوهشگران در مورد محتوای مضامین دینی شیعی در سه دهه از نقاشی انقلاب، آثار مربوط به این سالها از طریق بررسی محتوای مضمون و اطلاعات متن جداول و نمودارها تجزیه و تحلیل میشوند. بررسیهای انجامشده، نشان میدهد که محتوای آثار بیشتر تحت تأثیر اندیشه و آموزههای شیعی بوده و از لحاظ تکنیک و شیوه اجرا نیز این آثار عمدتاً بهصورت ترکیبی در قالب سبکهای رئالیسم و سمبولیسم آفریده شدهاند.https://www.shiitestudies.com/article_44857_eed73f2502ea0ec98659373b6df60bfd.pdfموسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722176820191222The Effects of Visual and Conceptual Aspects of Mirror-Works In Shah-Cheragh’s Shrine on the Contemporary Artistic Works (A Case Study of Munir armanfarmaiyan’s Works)تأثیرات وجوه بصری و مفهومی آینهکاری حرم حضرت شاهچراغ بر آثار هنری معاصر (مطالعة موردی آثار منیر فرمانفرماییان)10312644858FAمینا محمدی وکیلاستادیار دانشکده هنر، دانشگاه الزهراJournal Article20191022In the Iranian-Islamic architecture, using the art of mirror-works as a type of fresco based on light effects has a certain structural and semantic credit that makes it different from other types of fresco. The Holy Shrine of Ahmad bin Musa, known as Shah-Cheragh, is one of the greatest monuments wherein mirror-works have been used extensively in various types. Since a fundamental recognition of the instances of the traditional art can somewhat fill the identity gap in the contemporary art, comparative studies in those two spheres can be considered as a necessity in contemporary studies. Munir Farmanfarmaiyan, as one of the prominent figures in the Iranian contemporary art, enjoys a unique status in the international sphere. The studies show that this artist has been inspired by the semantic and formal features of the mirror-works of Shah-Cheragh’s shrine in his works. The present study has used a descriptive-analytical method in gathering data in the form of library sources and filed study to analyze them in the inductive way. The findings of the study show that, in the formal sphere, some of the main designs in the mirror-works in Shah-Cheragh’s shrine, such as <em>muqarnas, qab-bandi </em>and <em>naqshina, </em>have been used in Farmanfarmaiyan’s works as well; and in the semantic sphere, common features such as analysis of form, inducing motion, visual simultaneity, and representation of reality, which are among the most fundamental concerns of the modern art, have been manifested in both artistic spheres with similar formal and semantic goals.در معماری ایرانی ـ اسلامی، بهرهگیری از هنر آینهکاری به عنوان نوعی دیوارنگاری مبتنی بر جلوههای نور، دارای اعتبار ساختاری و معنایی خاصی است که آن را از سایر انواع دیوارنگاری متمایز میگرداند. بارگاه حضرت احمدبنموس ملقب به شاهچراغ، بنابر قرینة معنایی نام و کنیهاش، یکی از بزرگترین بناهایی است که از آینهکاری در انحاء گوناگون بهره برده است. از آنجا که شناخت بنیادین مصادیق هنر سنتی میتواند خلأ هویتی هنر معاصر را تا اندازهای مرتفع سازد، مطالعات تطبیقی این دو حوزه را میتوان از ضروریات پژوهشهای معاصر برشمرد. منیر فرمانفرماییان یکی از شخصیتهای شاخص هنر معاصر ایران در عرصة بینالمللی، دارای جایگاهی منحصر به فرد است. مطالعات نشان میدهند که هنرمند در آثارش، از ویژگیهای معنایی و صوری آینهکاری حرم حضرت شاهچراغ ملهم گردیده است. تحقیق حاضر، به روش توصیفی ـ تحلیلی، جمعآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و میدانی، و تجزیه و تحلیل دادهها به شیوة استقرایی است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که در زمینة صوری، برخی از نقوش اصلی در آینهکاری حرم حضرت شاهچراغ مانند گره، مقرنس، قاببندی و نقشینه، در آثار فرمانفرماییان نیز ملحوظ شده است. در زمینة معنایی، ویژگیهای مشترکی همچون: تجزیة فرم، القای حرکت، همزمانی بصری و بازنمود واقعیت که از بنیادیترین دغدغه های هنر مدرن به حساب میآید در هر دو ساحت هنری مورد مطالعه، با اهداف صوری و معنایی مشابه ظهور یافتهاند.https://www.shiitestudies.com/article_44858_de70050fad61e4220e44b65068d04a9c.pdfموسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722176820191222A Comparative Study on “Legitimacy” in the Thought and Practice of the Shi‘a and Ikhawanid Islamists in Afghanistanمطالعه مقایسهای مسأله مشروعیت در اندیشه و عمل اسلامگرایان شیعه و اخوانی در افغانستان12715444859FAیوسف خانمحمدیاستادیار دانشگاه مفید قمامان الله شفاییدانشجوی دکتری جامعة المصطفی العالمیهJournal Article20200222<span style="font-size: 10px;">No doubt, for various Islamist groups in contemporary Afghanistan, legitimacy is considered the most important and the most serious political issue. Legitimacy is the essence and the spirit of power, and the Shiite and Ikhwanid Islamists as two political mainstreams in Afghanistan have made great effort to legitimize their presence in the political arena of that country. The main idea in the present article is to show, with a comparative look, that why and how the Shiite and Ikhwanid Islamists dealt with the issue of legitimacy, and what the results for their thought and practice were. It seems that Hughes’ method for intellectual analysis of history that considers three stages of backgrounds, nature and consequences, prepares a proper framework for the comparative study of the subject. The findings in this framework show that the Shiite and Ikhwanid Islamists, despite some similarities in the three stages, have sought legitimacy in certain backgrounds, the nature and axes of their thought around the issue of legitimacy were different, and that different results and heterogeneous consequences for their practice have resulted.</span>
بیگمان مشروعیت برای نحلههای مختلف اسلامگرایی در افغانستان معاصر، مهمترین و جدیترین مسأله سیاسی تلقی شده است. مشروعیت روح و جوهره قدرت است و اسلامگرایان شیعه و اخوانی، دو جریان اصلی اسلام سیاسی در افغانستان، سعی بلیغی به خرج دادهاند تا حضور خویش را در سپهر سیاست این کشور مشروعیت بخشند. ایده اصلی نوشتار حاضر، آن است تا با نگاه مقایسهای، نشان دهد اسلامگرایان شیعه و اخوانی چرا و چگونه به مسأله مشروعیت در عرصه سیاست پرداختند و اخیراً چه نتایجی بر اندیشه و عمل آنان به بار نشسته است. به نظر میرسد روش تحلیل تاریخ فکری هیوز که به مراحل سهگانه زمینهها، ماهیت و پیامدها میپردازد، چارچوب مناسبی برای مطالعه مقایسهای موضوع تدارک بیند. یافتهها در این چارچوب، نشان میدهد که اسلامگرایان شیعه و اخوانی، با وجود برخی مشابهتها در مراحل سهگانه، مسأله مشروعیت را در زمینههای خاصی جستوجو نمودهاند. ماهیت و محورهای اندیشه آنان، حول مسأله مشروعیت متفاوت بوده و نتایج و پیامدهای ناهمگون بر عمل ایشان مترتب شده است.https://www.shiitestudies.com/article_44859_60ec631516a702d8134784d220ba4dea.pdfموسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722176820191222Investigating the Role and Status of Sheikh In Kobrawiya Order and Comparing it to the Shi‘i Viewبررسی نقش و جایگاه شیخ در طریقت کبرویه و مقایسه آن با دیدگاه شیعی15518044860FAعلیرضا جوهرچیدانشجوی دکتری ادبیات عرفانی دانشگاه قمعلیرضا نبی لواستاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قمJournal Article20191209The status and role of a Sheikh and a guide in any mystic order is of great importance, because the wayfarer in his path is in continuous need to the guides and instructions of a Sheikh to be able to cover all states and positions in a healthy and good manner. This role is much more prominent in Kebrawiya order and the related mystics consider a special importance for it. It is worth saying that among the mystics, this order is well-known for having Shiite leanings. Najmuddin Kebrawi, the head of that order, and his disciples, especially Majduddin Baghdadi and Najmuddin Razi consider a very high position for Sheikh in esoteric authority. The present article is of descriptive-analytical type and uses library sources to investigate the sheikh’s characteristics and qualities in the famous works written by those three mystics, i.e. <em>Fawayih al-Jamal</em>, <em>Tuhfat al-Barara</em> and <em>Mirsad al-‘Ibad,</em> and compares it with a Shiite look. To do so, the sheikh’s status has been analyzed from three aspects: sheikh and God, sheikh and self, and sheikh and wayfarer. This study shows that the three mystics consider the existence of a perfect sheikh necessary for guiding the wayfarer and disciple in their way towards Allah, because lack of a sheikh in any state would lead to the wayfarer’s deviation. Similarly, for the Shiite Imams and mystics, this is of great importance in guiding the nation and the wayfarers.جایگاه و نقش شیخ و راهنما در هر طریقت عرفانی اهمیت ویژهای دارد؛ زیرا سالک در طی طریقت خویش، دائم به راهنماییها و دسـتورهای شیخ نیـاز دارد تا بتـواند هر مقـام و منـزلی را به سلامت سپری کند. این نقش در طریقت کبرویه نیز بسیار بارز است و عارفان این طریقت، اهمیت ویژهای برای آن قائل شدهاند. گفتنی است که در بین عرفا، این سلسله به داشتن گرایشهای شیعی شهرت دارد. نجمالدین کبری سرسلسله این طریقت و شاگردان وی به ویژه مجدالدین بغدادی و نجمالدین رازی، مقامی بس بلند برای شیخ در ولایت باطنی قائلند. مقاله حاضر از نوع توصیفی ـ تحلیلی با روش مطالعه کتابخانهای، به بررسی ویژگیها و صفات شیخ در اثر معروف این سه عارف یعنی فوایحالجمال، تحفة البرره و مرصادالعباد پرداخته و آن را با نگاه شیعی مقایسه کرده است. برای این منظور، جایگاه شیخ از سه جنبه شیخ و حق، شیخ و خویش و شیخ و سالک، تجزیه و تحلیل شده است. این بررسی نشان میدهد هر سه عارف، وجود شیخ کامل را در دستگیری سالک و مرید در سلوک الی الله ضروری میدانند؛ زیرا فقدان او در هر مقامی، باعث گمراهی سالک میگردد؛ از دیدگاه، ائمه و عارفان شیعه نیز این امر در هدایت امت و رهروان طریق، اهمیت ویژهای دارد.https://www.shiitestudies.com/article_44860_391eefa70052e7b100d582a34609eef3.pdf