موسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722187220201221A comparative study of the formation stages and factors of the emergence of the Imami Advocacy Organization and the Ismaili Invitation Organizationبررسی تطبیقی مراحل شکل گیری و عوامل پیدایش سازمان وکالت امامیه و سازمان دعوت اسماعیلیه744244346FAجعفر شریفیاستادیار،گروه معارف اسلامی،واحدبهبهان،دانشگاه آزاد اسلامی،بهبهان،ایرانJournal Article20210104The Imamiyya Advocacy Organization and the Ismaili Invitation were two secret institutions, each with the aim of disseminating and continuing their ideological, political and propaganda activities in various parts of the Islamic lands and within the framework of a regular and organized program, focusing on Imams, lawyers and da'is. They came into being on their own.I nfallible Imams (pbuh) in the era of presence to facilitate and better communication with Shiites formed the Advocacy Organization and the Ismaili Imams also tried to provide regular communication with their followers by creating an organization to invite and benefit from their da'is. It should be noted that the importance of a comparative study of these two organizations leads to a better historical judgment of their policies, goals and performance.<br /> The main question in this article is what are the commonalities and differences between the two organizations of advocacy and invitation in how their organization was formed and originated? In response, it can be said that the Imamiyya Advocacy Organization in the special historical conditions of the period of Imam Sadegh (AS) onwards due to the reasons for the gradual increase of Shiites, the increasing strictness of the Abbasid government, hostility of other rivals and ideological and political opponents towards them, by infallible Imams Formed. Imams (pbuh) with continuous socio-political goals to guide the Shiites, maintain communication and protection from them, expand and strengthen Shiite beliefs, realize the rights of the Ahl al-Bayt and promote Shiite teachingsسازمان های وکالت امامیه و دعوت اسماعیلیه دو نهاد سری بودند که هرکدام با هدف انتشار و استمرار فعالیت های عقیدتی،سیاسی و تبلیغی خود در نواحی متعدد سرزمین های اسلامی و در چارچوب برنامه ای منظم و سازمان یافته ، با محوریت امامان و سلسله وکلا و داعیان خود به وجود آمدند.امامان معصوم (علیهم السلام) در عصر حضور برای تسهیل و امکان بهتر ارتباط با شیعیان سازمان وکالت را تشکیل دادند و امامان اسماعیلیه نیز با ایجاد سازمان دعوت و بهره گرفتن از داعیان خود کوشش نمودند ارتباط منظم با پیروان خود را فراهم کنند.لازم به ذکر است که اهمیت بررسی تطبیقی این دوسازمان موجب قضاوت بهتر تاریخی نسبت به سیاست ها،اهداف وعملکرد آنان می شود.<br /> پرسش اصلی در این مقاله این است که دو سازمان وکالت و دعوت چه وجوه اشتراک و افتراقی در چگونگی شکل گیری و پیدایش سازمانی خود داشته اند؟در پاسخ می توان گفت،سازمان وکالت امامیه در شرایط خاص تاریخی دوره امام صادق(ع) به بعد بنا به دلایل افزایش تدریجی شیعیان ، سخت گیری روز افزون دولت عباسی ، دشمنی دیگر رقبا و مخالفان عقیدتی و سیاسی نسبت به آنان ،توسط امامان معصوم شکل گرفت.امامان(علیهم السلام) با اهداف چندگانه ساسی-اجتماعی به هدایت شیعیان ، حفظ ارتباط و صیانت از آنان ، گسترش و تحکیم عقاید شیعه ،احقاق حق اهل بیت و ترویج معارف شیعه کوششی مستمر داشتند.اسماعیلیه نیز با تشکیل سازمان دعوت مدعی امامت منصوص اسماعیل و فرزندش محمد بن اسماعیل، به عنوان امام پس از امام صادق(ع) بودند.https://www.shiitestudies.com/article_244346_2a4022b3d62f67eabfb162fc1658c75c.pdfموسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722187220201221Critique of Buckley's theory about the narrations of meetings Imam Sadegh with Mansour Abbasiنقد نظریه بوکلی درباره روایات دیدارهای امام صادق(ع) با منصور عباسی4581244350FAزهرا سربازعلوم قرآن و حدیث، الهیات، فردوسی مشهدحسن نقی زادهعلوم قرآن و حدیث، الهیات، فردوسی مشهدJournal Article20170901این مقاله در صدد نقد نظریه بوکلی درباره روایات دیدارهای امام صادق(ع) با منصور عباسی است. آقای بوکلی، نویسنده مقاله « ریخت شناسی و مفاد بعضی از روایات شیعه امامی » ، بخشی از روایات مربوط به مواجهه امام صادق(ع) و منصور عباسی را که غالبا مربوط به احضار امام به دربار منصور است مورد بررسی قرار داده است. بررسی او تنها مبتنی بر ساختار روایات است. نویسنده تلاش کرده است با این روش به منشا جعل این روایات دست یابد و دیدگاه شیعه امامی درباره ارتباط بین مذهب و قدرت سیاسی را نشان دهد.<br /> در مقاله پیش رو ضمن بررسی این روایات، روش آقای بوکلی و دستاوردهای او بررسی شده و نشان داده شده است که روش مبتنی بر ساختار تنها، فاقد کارآیی لازم است و به ویژه برای دستیابی به منشأ جعل یک روایت، شناخت راویان آن ضروری است. در این میان از پدیدههایی چون «تقطیع» و «نقل به معنا» در حدیث، در بررسی ساختار این روایات نباید غفلت نمود. از نظر مفهومی، این گروه از روایات به تنهایی برای بیان دیدگاه سیاسی شیعه کافی نیست.https://www.shiitestudies.com/article_244350_fdcdde433fbcca5b50f42faba317aeb9.pdfموسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722187220201221Review and critique of Heinz Halm's view on the origin of Shia and Shiismبررسی و نقد دیدگاه هالم در مسأله پیدایش شیعه و تشیع83110244348FAسیده منا موسویدانشکده الهیات، دانشگاه قم، قم، ایران.Journal Article20210328Halm is one of the Orientalists who has been neglected by two points in introducing Shiism and its origin. Conceptual distinction between Shiites and Shiites; And the multiplicity of Shiite terms and examples. Naturally, these differences will have different origins. The present article focuses on the question of what criticisms are leveled at Heinz Halm's views on the origin of Shi'ism, and in this regard his views were first described, and then analyzed and criticized. in this study, while highlighting the distinction between the two terms Shiite and Shiite, we reached the conclusion that Shia is numerous in terms of both type and instance; Shia can be distinguished in terms of individuality, group and society, and in terms of type, in terms of belief and political Shia. The time of emergence of each of these types and instances is different from the other. Finally, in addition to the fact that the origin of Shiites dates back to the time of the Prophet(s), with the help of historical evidence, it is likely that the Shiite group appeared up to the fourth year of AH and the Shiite community in the Saqifa incident. This research has used the library and documentary method in the data collection section and the analytical method in the thinking section.هاینس هالم از جمله مستشرقینی است که در معرفی شیعه و منشأ پیدایش آن، دو نکته از او مغفول مانده است. تمایز مفهومی شیعه و تشیع؛ و تعدد اصطلاح و مصداق شیعه. طبیعتا این تفاوتها منشأهای گوناگونی را به دنبال خواهند داشت. نوشتار پیشرو با تمرکز بر این سوال که بر دیدگاه هاینس هالم در باب پیدایش شیعه چه نقدهایی وارد است شکلگرفته و در همین راستا ابتدا دیدگاه او توصیف، و سپس تحلیل و نقد گردیده است. در این پژوهش، ضمن برجستهکردن تمایز میان دو اصطلاح شیعه و تشیع، به این نتایج دست یافتیم که شیعه هم به لحاظ نوع هم به لحاظ مصداق متعدد است؛ شیعه از حیث مصداق میتوان به فرد، جمع و جامعه اشاره داشته باشد و از حیث نوع به شیعة اعتقادی و سیاسی قابل تفکیک است. زمان پیدایش هر کدام از این انواع و مصادیق، متفاوت از دیگری است. در نهایت افزون بر آنکه اصل پیدایش شیعه به زمان پیامبرصلی الله علیه و آله برمیگردد، به یاری قرائن و شواهد تاریخی به احتمال قوی پیدایش جمعی از شیعة اعتقادی حداکثر تا سال چهام هجری تحقق یافت. این پژوهش در بخش جمعآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و اسنادی و در بخش اندیشهورزی از روش تحلیلی بهره برده است.https://www.shiitestudies.com/article_244348_66b91c85523e64136c59347f800d7583.pdfموسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722187220201221Compression of Shiite history in composition Neyshabouriفشرده سازی تاریخ تشیع در ترکیب بندی از نظیری نیشابوری111136244344FAمحمدرضا موحدیدانشیار دانشگاه قمJournal Article20210217Naziri Neyshabouri, a famous poet of the 10th-11th centuries AH, despite living in his homeland, Neyshabur, and during his migration to India, among Sunni Muslims, and respected the beliefs of his Muslim brothers, but always adhered to his Shiite beliefs. He was steadfast and the Manqabat of the Holy Prophet and his family were one of them. Naziri, in addition to many poems and passages in explaining his belief, has composed a composition in twelve verses (a verse containing twelve verses), which can be considered as a concise review of the history of Shiism. In this verse, he clings to the concept of guardianship, which has a completely mystical meaning, and that guardianship, which includes prophecy and arises from innate love.<br /> In this article, after an introduction about educational literature and peer services to Shiite poetry, a substantive report of this clause is presented and some of the themes in the composition of the clause are reviewed. Then, with reference to each of the paragraphs, an explanation and analysis is provided about each paragraph, and then a content critique of some of the teachings in the composition of the paragraph is presented. Despite Neyshabouri's unique reputation in Iran and two research publications of his poetry collection, no one has yet studied this composition in detail.نظیری نیشابوری شاعر شهیر قرن دهم – یازدهم هجری به رغم آنکه در موطن خود، نیشابور و نیز در دوران مهاجرت به هندوستان،در میان مسلمانان اهل سنت می زیست و حرمت اعتقادات برادران مسلمان خود را پاس می داشت،اما همواره بر عقاید شیعی خود، پابرجا بود و منقبت پیامبر اکرم و اهل بیت ایشان را از یک مقوله می دانست. نظیری ضمن قصاید و قطعه های فراوان در توضیح اعتقاد خود، ترکیب بندی در دوازده بند (هربند حاوی دوازده بیت) سروده است که به تعبیری می توان آن را مروری فشرده بر تاریخ تشیع دانست . او در این ترکیب بند به مفهومی از ولایت تمسک می جوید که معنایی کاملا عرفانی دارد و آن ولایتِ اعمّ از نبوت ، و برخاسته از حبّ ذاتی است.<br /> در این مقاله پس از مقدمه ای در باب ادبیات تعلیمی وخدمات نظیری به شعر شیعی ، گزارشی محتوایی از این ترکیب بند ،ارائه و برخی از بن مایه های موجود در ترکیب بند نظیری بررسی شده است. پس از آن با ارجاع به هر یک از بندها، در باره هر بند توضیح و تحلیل عرضه شده و سپس نقد محتوایی برخی آموزه های موجود در ترکیب بند، مطرح شده است . با وجود شهرت نظیری نیشابوری در ایران و دو چاپ تحقیقی از دیوان اشعارش، تاکنون کسی به تفصیل به بررسی این ترکیب بند نپرداخته است.https://www.shiitestudies.com/article_244344_53feb674349c003cd7e45b86d574e215.pdfموسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722187220201221shiit-symbols in metal bowlsمضامین شیعی در کاسه های فلزی دوره صفوی137163244347FAفروغ عموئیاندانشجوی دکتری/ هنرهای زیبا/دانشگاه تهران0000-0001-6736-1810Journal Article20200919The analysis of metalworking art in the Safavid era is a multi-layered and multi-faceted process that can be achieved by studying and separating the different layers, society, religion, politics and economics to the infrastructure of tradition and beliefs and rituals and components of religion among Iranians. With the aim of recognizing and examining metal bowls and cups of the Safavid period, this study tries to analyze and study the difference between the form and function of these vessels. In this regard, samples of metal bowls of the Metropolitan Museum have been examined and the themes used in them in the form of role, calligraphy and composition have been analyzed. The research method is descriptive-analytical and the results of the research show that the themes that were considered by the craftsmen and artists of that period in these bowls are sacred symbols for Shiites including the names of God, the fourteen infallibles (AS) and the symbols of Islamic mysticism. Including the composition of motifs in a circular shape and the repetition of a name, prayer or bit of Persian language poets, as well as national and Iranian symbols such as metal as a sacred and revered material, and finally a combination of national, Shiite rituals and mystical aesthetics. And it is sensory.واکاوی هنر فلزکاری در عهد صفویه فرآیندی چند لایه و چند سویه است که با مطالعه و تفکیک لایه های مختلف، اجتماع، مذهب، سیاست و اقتصاد به زیرساخت های سنت و باورها و شعائر و مولفه های مذهب در بین ایرانیان می توان رسید. این پژوهش با هدف شناخت و بررسی کاسه ها و جام های فلزی دوره صفویه، تلاش دارد تا وجه تمایز فرم و عملکرد این ظروف را تحلیل و مورد مطالعه قرار دهد. در این راستا نمونه هایی از کاسه های فلزی موزه متروپولیتن مورد بررسی قرار گرفته و مضامین به کار رفته در آن ها در قالب نقش، خوشنویسی و ترکیب بندی، تحلیل شده است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی بوده و نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که مضامینی که در این کاسه ها مورد توجه صنعتگران و هنرمندان آن دوره قرار داشته، نمادهای مقدس در نزد شیعیان از جمله اسامی الله، چهارده معصوم (ع) و نمادهای عرفان اسلامی از جمله ترکیب بندی نقوش در شکل دایره ای و تکرار یک نام، دعا یا بیتی از شعرای فارسی زبان و همچنین نمادهای ملی و ایرانی همچون فلز به عنوان یک ماده مقدس و قابل احترام و در نهایت ترکیبی از شعائر ملی، شیعی و زیبایی شناسی عرفانی و حسی است.https://www.shiitestudies.com/article_244347_168b3ca5ba542cc107de02cc28dbf0f4.pdfموسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722187220201221Exploring Religious Pluralism and Inclusivism in Imamiyyah's Viewpointامکان سنجیِِ کثرت گراییِ و شمول گراییِ مذهبی از منظر امامیه165182244345FAرضا خیابانیدبیر / آموزش و پرورشحمیدرضا شریعتمداریرئیس دانشکده فلسفه - دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20201215English With respect to the rightfulness, salvation and prosperity, three different viewpoints can be proposed: exclusivism, inclusivism and pluralism. These viewpoints can be sought and investigated in any religion with regard to its denominations. In this article, we intend to explore each of the aforementioned viewpoints, of course not their religious type but their denominational kind according to Imamiyyah. Imamiyyah exclusivists claim that not only the rightfulness but also salvation and prosperity (Falaah) are only achieved through Shi'a and by Shi'ites. On the contrary, Shi'ite inclusivists believe that just one religion, Islam, and only the followers of one denomination, Shi'a, are rightful, but salvation and prosperity can have a vaster domain than just one denomination. So as to explain this viewpoint, various approaches can be taken; for example, based on our Imams' sayings, what leads to salvation (which is usually referred to as "Daaem") isn't anything beyond the Islamic Common Tenets (Religion's Tenets or Osool-e-Din), and if in some of Imams' sayings Velayat has been added to this list, it's not the shi'a's Imamate which can be found just in Imamiyyah, but it refers to the Love of Ahlul Bayt or to the issue of differentiating from "Nassibis", which is common in all Islamic denominations.<br /> Some scholars go beyond this and support religious pluralism. They believe that as we have different Ijtihads (Understandings) within denominations, and mistakes in Ijtihad do not put the person out religion borders, religious different views are assumable and do not put one out of Islamدر باب حقانیت و نجات ، سه دیدگاه را می توان در ادیان نشان داد: انحصارگرایی، شمول گرایی و تکثر گرایی، در این مقاله در پی واکاویِ هرکدام از این سه نظرگاه اما نه نوع دینیِ آنها، که نوع مذهبیِ شان، آن هم از منظر امامیه هستیم. شمول گرایانِ مذهبیِ شیعه، براین باورند که تنها یک دین، و در این دین، فقط پیروان یک مذهب بر حق هستند، امّا نجات و رستگاریّ اخروی می تواند قلمروی فراتر از یک مذهب داشته باشد؛ در تبیین این موضع، راه های مختلفی را می توان پی گرفت، ازجمله: آنچه بنابه روایات ما، مایه نجات است(و در اصطلاح، از آنها به "دعائم" تعبیر می شود)چیزی فراتر از اصول دین(به تعبیر متأخران)نیست و اگر در روایاتی ولایت اضافه شده، مقصود امامت شیعی که اختصاصیِ امامیه است، نمی باشد، بلکه ناظر به همان محبت اهل بیت یا مرزگذاشتن با ناصبی هاست. برخی پا را از این فراتر گذاشته، و به رغم نادرست دانستن کثرت گرایی دینی ،از کثرت گراییِِ مذهبی دفاع می کنند؛اینان مستنداتی دارند، از جمله: همانطور که اجتهاد های درون مذهبی داریم و خطا در اجتهاد، فرد را از حریم مذهب بیرون نمی سازد، در سطح کلان هم اختلاف های مذهبی مایه ی خروج از اسلام نخواهد بود. این پژوهش می کوشد به شیوه تحلیلی ، ضمن دفاع از شمول گرایی مذهبی ،به معنای شمول نجات نسبت به مخالفان مذهبی در صورت پایبندی به اصول اسلامی و ناصبی نبودن ، امکان ارائه ی تقریر و تبیینی از کثرت گرایی مذهبی را نیز مطرح نماید.https://www.shiitestudies.com/article_244345_248b4497c65d1eb50823304ca424171d.pdf