موسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722187120200922Investigation and Exploration of Asefjahids’ Role in Preserving and Diffusing the Iranian-Shi’a Culture in Deccanبررسی و واکاوی نقش آصفجاهیان در حفظ و گسترش فرهنگ ایرانی - شیعی در دکَن736243223FAحسین محمدیعضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه خوارزمیJournal Article20200919Since the formation of the first and the last Muslim government in the south of Indian Peninsula (Deccan) – i.e. Bahmanids (748-934 AH) and Asefjahids (1137-1368 AH) – that region was the center of Iranian and Shi’a culture. The Asefiya dynasty was the last Shi’a government who ruled in Deccan for about 234 years (1133-1368) and diffused the Iranian-Shi’a culture in the south Indian Peninsula. Mir Qamaruddin Asefjah, the head of Nawwab dynasty, and Mir Uthman Alikhan the seventh Asefjah, known as “seventh Nezam”, were the last ones. Most Asefjahids were interested in Iranian-Shi’a culture and would compose Farsi poems, leaving collections of those poems. Besides, they made much effort to preserve and exert Shi’a rites. An investigation of Asefjahids’ role in preserving and diffusing Iranian-Shi’a culture is the basic task pursued in this article. The research method in this article for achieving a logical and scientific answer is selecting written sources, and then reviewing, exploring and analyzing them. This study aims at investigating how the Iranian-Shi’a culture infiltrated that government’s court and how it spread in the land under their dominance. The findings show that Asefjahids’ attention, interest and support were important factors in preserving and diffusing Iranian-Shi’a culture in the south of Indian Peninsula.از زمان تشکیل اولین و آخرین حکومت مسلمان در جنوب شبهقاره هند (دکن)، - بهمنیان (748-۹۳۴ق) و آصفجاهیان (1137-۱۳۶۸ق) - این منطقه بیش از ششصد سال کانون فرهنگ ایرانی و شیعی گشت. خاندان آصفیه، آخرین حکومت شیعی بودند که حدود ۲۳۴ سال (۱۱۳۳-۱۳۶۸ق) در دکن حکمرانی کردند و فرهنگ ایرانی - شیعی را در جنوب شبهقارة هند رواج دادند. میرقمرالدین آصفجاه سرسلسلة خاندان نواب و میرعثمان علیخان آصفجاه هفتم معروف به «نظام هفتم»، آخرین آنها بود. بیشتر آصفجاهیان، به فرهنگ ایرانی - شیعی علاقهمند بودند و به فارسی شعر میسرودند و دیوان فارسی از آنها بهجای مانده است. آنان همچنین در حفظ و اجرای مناسک شیعی، بسیار کوشا بودند. بررسی نقش آصفجاهیان در حفظ و گسترش فرهنگ ایرانی - شیعی، پرسشی اساسی است که این مقاله در پی پاسخ دادن به آن است. شیوه و روش تحقیق در این مقاله برای دستیابی به پاسخی منطقی و علمی، گزینش منابع مکتوب، نقد، واکاوی و تحلیل آنهاست. هدف از این پژوهش، بررسی چگونگی نفوذ فرهنگ ایرانی - شیعی در دربار این دولت و گسترش آن در سرزمینهای تحت قلمرو آنان است. یافتهها نشان میدهد که توجه، علاقه و حمایت آصفجاهیان، عامل مهمی در حفظ و گسترش فرهنگ ایرانی - شیعی در جنوب هند بوده است.https://www.shiitestudies.com/article_243223_9b01021cdfd1936a55fea9a68b75e3fd.pdfموسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722187120200922The Picture of Karbala’s Climate and the Degree of its Reference in Three Scenes of Ashura in Shi’a Drawings Based on Bertrand Westphal’s Geographical Critiqueتصویر فضای کربلا و درجه ارجاعیت آن در سه پرده عاشورایی نقاشان شیعی بر مبنای نقدجغرافیایی برتران وستفال3772243224FAحسن بلخاری قهیگروه مطالعات عالی هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانندا عظیمیپردیس بین المللی کیش دانشگاه تهرانJournal Article20201001This study aims at explaining the capacities of geographical critique in studying the effect of Karbala’s climate in formation of artistic works. Space-time and reference are among the theoretical principles of this type of critique. Reference also refers to the relationship between the real space and its representation in artistic and literary works. Stratigraphy is also one of the principles of its methodology, which considers space as composed of various layers, and extracts the layers formed throughout time from the depths of oblivion to study the space. The main goal of the study is discovering the degree of reference and imaginary nature of Karbala’s climate described in drawings. Is Karbala’s climate in drawings in interaction with what is in reality? Has the artist made use of the capacities of the layers forming the climate to give identity to the space and the artist? This study is a developmental-promotive one as far as the goal is concerned, and uses an inductive and descriptive-analytical method to achieve its goal. The results show that the relationship between Karbala’s climate and its representation is a homotypic consensus, but the artist uses his imagination and, in some works, uses multi-locational incorporation to create a climate that reveals a dialectic relationship between the real and the imaginary space.مسأله این پژوهش، تبیین قابلیتهای نقدجغرافیایی در مطالعه تأثیر فضای کربلا در شکلگیری اثر هنری است. فضا ـ زمان و ارجاعیت، از اصول نظری این نقد به شمار میآیند. ارجاعیت نیز به ارتباط میان فضای واقعی و بازنمایی آن در اثر ادبی و هنری اشاره میکند. چینهنگاری نیز یکی از اصول روششناسی آن است که فضا را متشکل از لایههای مختلف میداند و برای مطالعه فضا، لایههایی را که طی زمان شکل گرفتهاند، از اعماق فراموشی استخراج کند. هدف اصلی پژوهشگر، کشف درجه ارجاعیت و تخیلی بودن فضای کربلای توصیفشده در نقاشیهاست. آیا فضای کربلا در نقاشیها، با آنچه در بیرون وجود دارد، در تعامل است؟ آیا هنرمند از قابلیتهای لایههای شکلدهنده فضا برای هویت بخشیدن به فضا و هنرمند بهره گرفته است؟ این پژوهش از نظر هدف، پژوهشی توسعهای ـ ترویجی است که با استعانت از روش تحقیق استقرایی و با متد توصیفی ـ تحلیلی، برای رسیدن به هدف بهره میبرد. نتایج حاکی است که رابطه میان فضای کربلا و بازنمایی آن، از نوع اجماع هوموتپیک است اما هنرمند به یاری تخیل خود و در برخی از آثار، با استعانت از درآمیختگی چندمکانی، فضایی را بَرساخته که رابطهای دیالکتیک میان فضای واقعی و خیالی را آشکار میسازد.https://www.shiitestudies.com/article_243224_79ea26eee494109aee3035e7db3fac77.pdfموسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722187120210405Exploration of the Relationship between Fazl bin Sahl and Imam Reza (PBUH)واکاوی روابط فضل بن سهل با امام رضا7396243225FAسید علاالدین شاهرخیعضو هیات علمی دانشگاه لرستانJournal Article20210405The question of how Imam Reza entered and then settled in Marv, the capital of Islamic caliphate under Abbasid Ma’mun, has raised various hypotheses, specifically centered around some of the important personages of that era. Fazl bin Sahl, surnamed Zhur-Riyasatayn (literally: owning two presidencies), has been mentioned variously with different or even paradoxical analyses regarding Imam’s vicegerency and other important issues. It seems that to achieve a comprehensive and logical comprehension of issues related to Imam Reza, Ma’mun and his court, it is necessary to scrutinize Dhur-Riyasatayn&rsquoچگونگی ورود و سپس اقامت علی بن موسی الرضا در مرو، پایتخت خلافت اسلامی در دوران خلافت مأمون عباسی، موجب طرح فرضیههای مختلف بهویژه با محوریت برخی شخصیتهای مهم آن دوران است. فضل بن سهل ملقب به ذوالریاستین در جریان ولایتعهدی و دیگر موضوعهای مهم مرتبط با امام، گاه با تحلیلهای متفاوت و حتی متضاد مواجه شده است. چنین به نظر میرسد برای دستیابی به درکی جامع و منطقی از مسائل مربوط به آن حضرت با مأمون و دربارش، ضرورت دارد افکار و اقدامات ذوالریاستین در مورد امام به دقت بررسی گردد. این پژوهش تلاش دارد با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از روش پژوهش تاریخی، نقش این وزیر مقتدر را در چگونگی رابطه مأمون با امام رضا بررسی کند. یافتههای پژوهش، گویای نفوذ فوقالعاده ذوالریاستین بر مأمون است، با این حال وی در ارتباط با امام بیشتر متأثر از مأمون بود و کوشید با نزدیک ساختن افکار و تصمیمگیری خود به خلیفه، موقعیت خودش را تحکیم نماید. فضل با وجود داشتن اقتدار، نتوانست بر آن حضرت تسلط یابد، در عین حال شواهد متقنی نیز بر ارادت او نسبت به امام وجود ندارد.https://www.shiitestudies.com/article_243225_c28f1934e8372809527efeff8b9a162c.pdfموسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722187120200922Investigation and Analysis of the Political-Social Dimensions of the Shi’a Movement of Alawids of Tabaristan (243-308 AH) Based on Charles Tilly’s Theory of Collective Actionبررسی و تحلیل ابعاد سیاسی - اجتماعی جنبش شیعی علویان طبرستان (243-308ق) بر پایه نظریه کنش جمعی چارلز تیلی97122243226FAفاطمه روحی پرکوهیدانشجوی دکتری گروه تاریخ و باستان شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایرانمهرناز بهروزیاستادیارگروه تاریخ و باستان شناسی ،واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ایران (نویسنده مسئول)محمد سپهریاستاد گروه و باستان شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایرانJournal Article20201020Establishment of Alawids’ government was the most important event after the entrance of Islam into Tabaristan province in Iran. Applying Charles Tilly’s theory of collective action, which deals with revolutions and social movements, is effective in offering a new reading of that movement. In the present study, we use library sources and a descriptive-analytical method to analyze Alawids’ movement with a look at Tilly’s theory. The main question of the article is as follows: “What dimensions of that movement does applying Tilly’s theory reveal?” It seems that Alawids sought the following three goals by that movement: (a) surviving, (b) achieving political power, and (c) diffusing Shi’a tenets. Accordingly, after seizing power, in view of the common religious identity of the people and the local rulers, an organization with a military and religious nature was established. Mobilization of interests by Alawid leaders was in an aggressive and preparatory form and had an obligatory and normative nature. The element of power in that movement was in mutually contrasting form (Sunni caliphate/ Shi’a government). The most important opportunities for the leaders of the movement were as follows: creating a common religious identity, making use of the military power of the local rulers, and using public capacities. Samanids and Kinkharids were the most threatening factors for Alawids and pursued a suppressing policy. The Alawids’ collective action was rivalry and modernist, and was formed on the basis of the dichotomy of insider-outsider.برپایی حکومت علویان، مهمترین رویداد سیاسی بود که پس از ورود اسلام به ایران در طبرستان شکل گرفت. کاربست نظریة «کنش جمعی» از چارلز تیلی که به انقلابها و حرکتهای اجتماعی میپردازد، در ارائة خوانشی جدید از این جنبش تأثیرگذار است. در پژوهش حاضر، با استناد به منابع کتابخانهای و روش توصیفی - تحلیلی، جنبش علویان با رویکرد به آراء تیلی بررسی شده است. سؤال اصلی مقاله این است که کاربست نظریة یادشده، چه ابعادی از این جنبش را نمایان میکند؟ به نظر میرسد علویان از راهاندازی این جنبش، تحقق سه هدف را در نظر داشتند:<br />1. حفظ بقا؛ 2. رسیدن به قدرت سیاسی؛ 3. گسترش مبانی تشیع. بر این اساس، پس از رسیدن به قدرت، با عنایت به هویت دینی مشترک با مردم و حاکمان بومی، سازمانی با شاکلة نظامی و دینی ایجاد گردید. بسیج منافع توسط رهبران علوی به صورت تهاجمی و تدارکاتی بوده و ماهیتی اجبارآمیز و هنجاری داشته است. عنصر قدرت در این جنبش، دو سویة تقابلی (خلافت سنی/ حکومت شیعی) دارد. مهمترین فرصتهای پیشآمده برای رهبران جنبش، عبارت است از: ایجاد هویت دینی مشترک، بهرهجویی از توان نظامی حاکمان محلی و استفاده از ظرفیتهای توده. سامانیان و کینخواریان، مهمترین عوامل تهدید علویان بودند که سیاست سرکوب را پیش گرفتند. نوع کنش جمعی علویان، رقابتی و نوخواهی بوده و بر مبنای تقابل دوگانه خودی - بیگانه شکل گرفته است.https://www.shiitestudies.com/article_243226_0c4042fdbda6d7ebdc125248afd82641.pdfموسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722187120200922Imamyya Community and the Way of Proving Imamate in Imam Hassan Askari’s Eraجامعه امامیه و شیوههای اثبات امامت در دوره امام حسن عسکری123146243227FAایوب امرائیگروه علوم قرآن و حدبث دانشگاه آیت الله بروجردی( ره)، استان لرستان، شهرستان بروجرداحمد فلاح زادهمرکز پاسخگویی به شبهات تاریخ اسلامJournal Article20201009Imamyya community in the third century A.H., influenced by the narrative and social heritage of the previous Imams and the challenges in Samerra, faced many difficulties in introducing and accepting Imamate. Part of those difficulties must be seen in social classification, people’s access to Imams in Samerra, and the intellectual level of the citizens in Imamyya community. The difference between individuals regarding the mechanism of recognizing Imam and the type of belief in him created at least three styles for identifying Imam in that period. Perception of the structure and knowing that concept in the context of Imamyya community are dealt with in this article. The research method is a doctrinal, social and political analysis of the historical-traditional data in the earlier centuries according to the theory of social typology. The findings support a variety in the mechanism of recognizing Imam among Imamyya people, and highlight the political looks, religious beliefs and social backgrounds in this method of recognizing Imam. Three groups, i.e. ‘political Imamyya’ – confirming Imam Hassan’s status by the Abbasid court – ‘popular Imamyya’ – by referring to Imam and observing his grandeur – and ‘text-oriented Imamyya’ – by their orientation towards the texts – formed, together, the geometry of Imamyya community in Imam Hassan Askari’s era.جامعه امامیه در سده سوم هجری، تحت تأثیر میراث روایی و اجتماعی دوره ائمه پیشین و چالشهای پیشآمده در سامرا، با مشکلات فراوانی در معرفی و پذیرش امامت روبهرو شد. بخشی از این موارد را باید در طبقهبندی اجتماعی، نوع دسترسی به ائمه سامرا و سطح فکری شهروندان جامعه امامیه دید. تفاوت افراد نسبت به سازوکار شناخت امام و نوع باور به آن حضرت، سبب شد تا دستکم سه سبک برای شناخت امام در این دوره مطرح شود. چگونگی فهم این ساختار و مفهومشناسی آن در بستر جامعه امامیه، پرسشی است که این نگاشته بدان میپردازد. روش این نگارش، تحلیلِ اعتقادی، اجتماعی و سیاسی دادههای تاریخی - حدیثی منابع سدههای متقدم بر اساس نظریه سنخشناسی اجتماعی است. یافتهها ضمن تأیید چندگونگی سازوکار شناخت امام در میان امامیه، نگاههای سیاسی، باورهای دینی و زمینههای اجتماعی را در این سبک از امامشناسی، برجستهتر میدانند. سه دسته «امامیه سیاسی» - با تأیید جایگاه امام حسن عسکری7 توسط دربار عباسی - ، «امامیه عوام» - با مراجعه به امام و مشاهده کرامت و هیبت امام - ، و «امامیه نصگرا» - با گرایش به نص - در کنار یکدیگر هندسه جامعه امامیه را در عصر امام حسن عسکری7 شکل میدادند.https://www.shiitestudies.com/article_243227_5f2c05ed63fb7ff1f4c737029691ecd2.pdfموسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722187120200922The Role of Kutama Berbers in Establishing and Weakening the Fatimid Governmentنقش بربرهای کتامه در تأسیس و تضعیف دولت فاطمیان147168243229FAسید ناصر موسویدانشجوی دکتری تاریخ اسلام، گروه تاریخ،واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.محمد علی چلونگراستاد گروه تاریخ، دانشگاه اصفهان، استاد مدعو گروه تاریخ، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.شکوه السادات اعرابی هاشمیاستادیار گروه تاریخ،واحد نجف اباد،دانشگاه آزاد اسلامی،نجف آباد،ایرانJournal Article20200906Fatimids (297-567 AH) were the Shi’a caliphs who, after a period of organizational secret activities by the Isma’ili Da’wa organization, made use of the capacities existing among Berber tribes in north Africa to establish a state, conquering Egypt and founding Cairo, and revealing their perspective in progressing and conquering the Islamic East, rivaling with Abbasid caliphate. This Shi’a minority could manage to dominate a vast region of Islamic lands with Sunni and Dhemmi inhabitants for more than two and a half century. In some eras, such as the first caliphate period in Egypt, they had a high popularity and authority as well. We know that the successes of Fatimid government in controlling and managing the country’s affairs were the result of their social approach and policies. One of the Fatimid’s social policies was their interaction with tribes and their use of tribal capacities of Maghrib and Egypt. The Kutama Berber tribe was the most important and the greatest supporter of Fatimids in periods of Da’wa and establishment of the government. The main question of this article is as follows: “What was the role of this tribe in establishing the government and ultimate result of the activity of this tribe in Egyptian government?” The finding of this study is that Kutama tribe in Da’wa period, especially since the presence of the Shi’a Abu Abdullah in Maghrib, was the main supporter of the Fatimid government. This role was continuous during the whole period of Maghrib and the early years of caliphate in Egypt until it was weakened under Abdul Aziz with the entrance of other tribes, especially Mushariqa, and it vanished after the entrance of Badr al-Jamali into Cairo, when Kutama tribe turned into an ordinary tribe.فاطمیان (297-567 ق) خلفای شیعی بودند که پس از دورهای فعالیتهای تشکیلاتی مخفی توسط سازمان دعوت اسماعیلیان و با استفاده از ظرفیتهای موجود در میان قبایل بربر شمال افریقا، دولتی تشکیل دادند و با فتح مصر و بنای شهر قاهره، چشمانداز خود را در پیشروی و فتح شرق اسلامی آشکار کردند و به رقابت با خلافت عباسیان پرداختند. این اقلیت شیعی، توانستند بیش از دو و نیم قرن بر جغرافیای گستردهای از سرزمینهای اسلامی با ساکنان سنی و اهل ذمه حکمرانی کنند و در برخی دورهها مانند دوره اول خلافت در مصر، اقتدار و محبوبیت بالایی نیز داشتند. میدانیم موفقیتهای دولت فاطمیان در کنترل و اداره مملکت، حاصل رویکرد و سیاستهای اجتماعی بود. یکی از سیاستهای اجتماعی فاطمیان، تعامل آنها با قبایل و استفاده از ظرفیت قبیلهای مغرب و مصر بود. قبیله بربر کتامه در دوره دعوت و تأسیس دولت، مهمترین و بزرگترین یار و حامی فاطمیان بودند. سؤال اصلی مقاله این است که نقش این قبیله در تأسیس دولت و برآیند فعالیت این قبیله در دولت در مصر چه بود. دستاورد تحقیق این است که قبیله کتامه در دوره دعوت به ویژه از زمان حضور ابوعبدالله شیعی در مغرب، اصلیترین حامی و ستون فقرات دولت فاطمیان بودند. این نقش در تمام دوره مغرب و سالهای اولیه خلافت مصر استمرار داشت تا اینکه در دوره العزیز با ورود قبایل دیگر به ویژه مشارقه تضعیف شد و پس از ورود بدرالجمالی به قاهره از بین رفت و قبیله کتامه مانند مردم عادی شدند.https://www.shiitestudies.com/article_243229_9e64ac9c292043661c6a41229c5b7d48.pdf