موسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722114320130923The Discourses of Power and Resistance in the Twentieth Century Iraqگفتمانهای قدرت و مقاومت در صحنه اجتماعی ـ سیاسی عراق قرن بیستم754242329FAاحمد نادریاستادیار دانشگاه تهرانJournal Article20130328Generally speaking, the political-social scene of the twentieth Iraq witnessed the emergence of five major discourses of power and resistance. They were, once, opposing the formal power discourse, reproducing the discourse of “resistance” in the role of a dissenter. Once they seized the power, however, they would struggle other discourses. These five discourses were as follows: the Islamic-Shiites, the communist left wing, the Kurds, the nationalists, and the Ba‘th party.
In the present article, we will use the discourse theories of Laclau, Mouffe and Foucault to investigate the central points, articulations, elements and the spheres of these discourses in the twentieth Iraq century up to the fall of Saddam’s regime.بهطور کلی، صحنة سیاسی ـ اجتماعی عراق قرن بیستم، شاهد ظهور پنج گفتمان عمدة قدرت و مقاومت بوده است. این گفتمانها زمانی مخالف گفتمان «قدرت» رسمی بوده، در نقش یک مخالف، به بازتولید گفتمان «مقاومت» میپرداختند؛ و زمانی که قدرت را در دست میگرفتند، در مبارزه با گفتمانهای دیگر میکوشیدند. پنج گفتمان یادشده عبارتاند از: گفتمان اسلامی ـ شیعی؛ گفتمان چپ کمونیستی؛ گفتمان کرد؛ گفتمان ملیگرایی؛ و گفتمان بعث.
در این نوشتار، با استفاده از نظریههای گفتمانی لاکلاو و موفه و میشل فوکو در تبیین گفتمانهای یادشده به بررسی نقاط مرکزی (دال برتر)، مفصلبندیها، عناصر و وقتهها، و حوزههای گفتمانگونگی در این گفتمانها، در عراق قرن بیستم و تا پیش از سقوط صدام میپردازیم.https://www.shiitestudies.com/article_242329_67e27443ccdd9142ae6c495e77954bbb.pdfموسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722114320130923Typology of the Ismaciliya’s Theologyشکلشناسی الاهیات اسماعیلیه5586242330FAمحمد بهرامیاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20130415Positive theology has a long lasting background. The first theologians would attribute a few certain epithets to God to obtain knowledge of Him. In later periods, the positive theology faced some challenges. Some would not accept attributing human epithets to God, and some other would absolutely reject attribution. They believed in negative theology instead. In the West, there are some traces of accepting the negative theology in the wordings of Plato and the neo-platonic thinkers. In Islam, both forms of theology have had their own proponents. Many have considered positive theology as the right form, and others have had the same opinion on negative theology. Isma<sup>c</sup>iliya is among the limited number of the religious sects expressly defending the negative theology and criticizing the positive theology.الاهیات ایجابی پیشینهای بس بلند دارد. نخستین خداشناسان، با توصیف خدا به صفاتی چند به شناخت خدا میرسیدند. در دورههای بعد، الاهیات ایجابی به چالش کشیده شد. برخی توصیف خداوند به صفات انسانی را باور نداشتند؛ و شماری مطلق توصیف را برنتافته، شکل درست الاهیات را سلبی میدانستند. در جهان غرب، نشانههایی از پذیرش الاهیات سلبی در سخنان افلاطون و نوافلاطونیان دیده میشود. در جهان اسلام نیز هر دو شکل الاهیات، طرفداران خاص خود را داشت. بسیاری الاهیات ایجابی را صحیح میدانستند و تعدادی الاهیات سلبی را فریاد میکردند. اسماعیلیه، از معدود مذاهبی است که صریح و روشن مدافع الاهیات سلبی بودند و به نقد و بررسی الاهیات ایجابی پرداختند.https://www.shiitestudies.com/article_242330_3c32a3d394b67fd9ac663df3411b8f3c.pdfموسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722114320130923A Precise Investigation of the Origins of Designs in Sāqa - nefārs in Shi‘ite Teachingsبررسی دقیق خاستگاه نقوش سقانفارها در آموزههای تشیع87116242331FAعلیاصغر کلانتردکتری مطالعات تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی دانشگاه شاهد تهرانعظمتالسادات گرامیانکارشناس ارشد ارتباط تصویریJournal Article20210214Religious constructions may be classified into two major groups to be studied. The first is a group of constructions ordered to be constructed in the teachings of various religions. The second is a group of such constructions designed with religious features in accordance with modern needs and evolutions in the life of the followers of different religious sects. The Sāqa - nefārs(wooden sacred constructions for water-supply in religious rites) in Mazandaran province are among the latter. While they seem, at the first glance, to be dedicated for religious rites, they are found to have an educational role upon more careful consideration of their designs, pictures and the motifs used in them related to Shi‘ism. The present study aims at a precise and documentary investigation of the religious origins of those designs and pictures. Thus, the main goal of the article is to answer the basic following question: “From which Quranic verses or Islamic traditions have the designs and pictures on Sāqa - nefārs originated?” To do an exact and analytical investigation of the existing data, the artistic as well as the religious manifestations of the designs have been simultaneously investigated. The results obtained show that the depicters have had exact information on the religious origins of the designs through the pictorial versions of the stories and the historical-religious books, stepping in line with the ideals of Shi‘ism by applying the local as well as the religious features.بناهای مذهبی را میتوان در دو گروه اصلی قرار داد و بررسی کرد. دستة اول گروهی است که در آموزههای ادیان مختلف بهطور صریح به ساخت آنها امر شده است. مساجد در اسلام از این گروهاند. دستة دوم بناهایی است که همگام با به وجود آمدن نیازهای جدید و ایجاد تحول در زندگی پیروان، با ویژگیهای مذهبی طراحی و ساخته شدهاند. سقانفارهای مازندران از آن جملهاند. گرچه در اولین نگاه به نظر میرسد کاربری این بناها تنها برگزاری مراسم است، اما با بررسی تصاویر و خاستگاه مضامین آنها در مذهب تشیع آشکار خواهد شد که کارکرد اصلی این بنا، آموزشی است. پژوهش پیش روی در پی بررسی دقیق و مستند ریشههای مذهبی تصاویر مزبور است. بدین ترتیب، هدف اصلی این مقاله پاسخگویی به این سؤال اساسی است که نقوش مذهبی بدنة سقانفارها در کدامیک از آیات قرآن و احادیث معصومین ریشه دارند. در این مقاله برای بررسی دقیق و تحلیلی دادههای موجود، بهطور همزمان، جلوههای هنری و مذهبی نقوش بررسی شدهاند. نتایج تحلیلها نشان میدهد که هنرمندان تصویرگر، از طریق نسخههای داستانی مصور و نیز کتب تاریخی ـ مذهبی، آگاهی دقیقی از ریشههای مذهبی نقوش داشتهاند و با بهکارگیری همزمان ویژگیهای بومی و مذهبی، در مسیر ایدئالهای مذهب تشیع گام برداشتهاند.https://www.shiitestudies.com/article_242331_8abb436e142e93584552b2f13133638c.pdfموسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722114320130923The Shi‘ite Jurisprudence and the Social Asset in Iranفقه شیعه و سرمایه اجتماعی در ایران117146242332FAراضیه زارعیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلومنجف لکزاییاستادیار دانشگاه باقرالعلومJournal Article20130401In the present article, the capacities of the Shi‘ite jurisprudence in producing social assets have been investigated and analyzed. To achieve the goal, we have firstly explained the conceptions of the Shi‘ite jurisprudence as well as the social asset. Then, we have explained that the science of jurisprudence enables the man to infer and extract the precepts and limits not determined by the legislator <br />Besides, the social asset is the deep, widespread and mutual relations among the members of society based on the social norms and values. This would be crystallized in various individual, group and organizational as well as social structures in an impalpable way. The Shi‘ite jurisprudence deals with producing social asset on both micro and macro levels. On the macro level, the structure of wilayat (authority), ijtehad (reasoning) and marja‘iyyat (religious reference), as well as commanding right and forbidding wrong and political participation have been discussed. Brotherhood, trust, and altruism are indices dealt with under the title of social assets on the micro level. It is clarified that the Shi‘ite jurisprudence is capable of producing the social asset through these parametersدر این نوشتار ظرفیتهای فقه شیعه در تولید سرمایه اجتماعی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. برای دستیابی به این هدف ابتدا مفاهیم فقه شیعه و سرمایه اجتماعی بررسی شده است. در ادامه مشخص میشود که علم فقه انسان را قادر به استخراج و استنباط حدود و احکامی میسازد که واضع شریعت آنها را معین نکرده است. سرمایه اجتماعی وجود روابطی عمیق، گسترده و متقابل مبتنی بر ارزشها و هنجارهای اجتماعی در میان افراد جامعه است که در ساختارهای متفاوت فردی، گروهی، سازمانی و اجتماعی به صورت نامحسوس تبلور مییابد. فقه شیعه به تولید سرمایه اجتماعی در دو سطح کلان و خرد میپردازد. در سطح کلان به ساختار ولایت، اجتهاد و مرجعیت، امر به معروف و نهی از منکر و مشارکت سیاسی پرداخته شده است. اخوت، اعتماد و ایثار شاخصههایی هستند که در سرمایه اجتماعی در سطح خرد به آنها توجه شده است. بنابراین، فقه شیعه از طریق این مولفهها دارای ظرفیت در تولید سرمایه اجتماعی است.https://www.shiitestudies.com/article_242332_645a56ce46c37263a431131d001d77e3.pdfموسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722114320130923The Psychological Analysis of Ta‘ziya and the Way it Worksتحلیل روانشناختی تعزیه و سازوکار اثرگذاری آن147174242333FAسوران رجبیاستادیار دانشگاه خلیج فارسعادل زاهد بابلاناستادیار دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20130331One of the most important congregational rites in Shi‘ism is the morning ceremonies of Muharram, attended by most Shi‘ites. The content of the rite has led to a special religious discourse which may be called the discourse of Karbala. It is a discourse in which the incident of Karbala and Ashura are variously related by Shi‘ite pious people. Due to its role in people’s life, the morning rites and the Karbala discourse have been crystallized in various forms, and the people have reconstructed it in different forms with different mechanism. The traditional form of the Iranian theater, i.e. <em>Ta</em>‘<em>ziya</em> (or the traditional ceremonial stage-mange), as well as other rites such as <em>Rowda </em>(meaning homily), home-prepared votive receptions, group morning in Muharram, and numerous congregations formed under this discourse are all manifestations of this discourse in people’s life. In the present research, the Ta‘ziya and morning rites in Muharram have been studied, through a documentary analysis, from psychological, socio-psychological, and dramatic-psychological viewpoints. The research data include the primary and secondary sources among the Islamic scientific works found in journals, authentic web-sites, <br />documentary films, and existing memoires; and the sampling was done in a purposeful way. Based on the findings of the research, the <em>Ta</em>‘<em>ziya</em> effects on people have been explained considering ten psychological factors.یکی از مهمترین مناسک جمعی در تشیع، مراسم عزاداری محرم است که اکثریت مؤمنان شیعی بدان میپردازند. محتوای این مراسم، گفتمان دینی خاصی را پدید آورده است که میتوان آن را گفتمان کربلا نامید. گفتمان کربلا، گفتمانی است که دال برتر آن روایت عاشورا توسط دینداران شیعی در طول صور مختلف در مناسک عزاداری است.مناسک عزاداری و گفتمان کربلا به دلیل نقشی که در حیات مردم داشته است، در صور مختلفی متبلور شده و مردم آن را طی سازوکارها و صورتبندیهای متنوعی بازسازی کردهاند. شکل سنتی تئاتر ایرانی، یعنی تعزیه، و همچنین صور دیگری مثل روضه، سفرههای نذری خانگی، دستههای زنجیرزنی در ماه محرم، هیئتهای سینهزنی و عزاداری، و مجالس مکرر و متعددی که تحت تأثیر این گفتمان، حیات دینی مردم را تشکیل میدهند، همه بیانگر تکثر تجلیات گفتمان کربلا در زندگی مردماند. از صور مهم ظهور، بروز و عملکرد این گفتمان، تعزیه و هیئتهای عزاداریاند. در پژوهش پیش روی با روش تحلیل اسنادی، مراسم تعزیه و عزاداری در ماه محرم از دیدگاه روانشناختی، بهویژه روانشناسی اجتماعی و روانشناسی هنر، تحلیل گردید. جامعه پژوهش، همة منابع دست اول و دست دوم از منابع غنی اسلامی و علمی بود که در نشریات، سایتهای معتبر اینترنتی، فیلمهای مستند و خاطرهها موجود بود و نمونهگیری به شیوة هدفمند انجام شد. بر پایة نتایج این پژوهش، سازوکار اثرگذاری تعزیهها بر افراد عزادار، با توجه به ده عامل روانشناختی تبیین شد.https://www.shiitestudies.com/article_242333_17f778eb3990c420bcad42e7f24bf7a5.pdfموسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722114320130923Speculations on the Causes of Teymurids’ Leaning towards Shi‘ismگمانهزنی هایی در باب علل گرایش تیموریان به تشیع175204242334FAمسعود بیاتاستادیار تاریخ دانشگاه زنجانJournal Article20130503Teymurid rule began from 771 AH in Mesopotamia, and gradually extended to Mediterranean coasts. The government was, from the beginning up to the end, Hanafi Sunnite. As was for the earlier rulers, the Teymurids were expected to support the Sunnites and restrain Shi‘ism. While they were formally Sunnites, however, they showed Shi‘ite leanings. Although there were other Sunnite rulers, before Teymurids, who favored Shiism, Teymurids were uniquely supporting Shi‘ism, insisted on the right to caliphate for the Prophet’s Household, and were hostile towards Umayyad rulers. The present article is seeking to describe the situation leading to such a leaning, and investigates the causes for this as far as the historical evidences allow. Hypothetically, the following factors were the main ones in Teymurids’ positive view of Shi‘ism: the large number of Shi‘ite people in Teymurid realm, their Mu‘tazelid approach, their belief in Hanafi Sunnism, and their leaning towards Sufism. However, one may also consider the secondary factors such as the geographical position (Khorasan province being in Teymurids’ realm), and the composition of their agents and the elites. This article uses a historical approach to the research.حکومت تیموریان از سال 771 هجری در ماوراءالنهر آغاز شد و به مرور تا کنارههای مدیترانه گسترش یافت. این حکومت از آغاز تا پایان، بهلحاظ مذهبی، سنی حنفی بود. به روال حکومتهای ترک گذشته، انتظار میرفت تیمور و جانشینانش نیز در حمایت از مذهب تسنن و محدود کردن تشیع بکوشند؛ ولی برخلاف این انتظار، آنان با وجود اعتقاد رسمی به مذهب تسنن، گرایشهای شیعی از خود نشان دادند. اگرچه در طول تاریخ، پیش از تیموریان هم حکومتهای سنیمذهبی بودند که به تشیع نظر مساعدی داشتند؛ ولی تیموریان در اظهار دوستی، بهویژه در پافشاری بر حق خلافت اهلبیت و اظهار دشمنی با امویان، بیرقیبترین آنها بودند. بنابراین، مقالة پیش رو درصدد است شرایط منجر به بروز این گرایش را توصیف، و علل و عوامل آن را تا جایی که مستندات تاریخی اجازه میدهد، ریشهیابی کند. در مقام فرضیه به نظر میرسد چهار عامل فزونی جمعیت شیعه در قلمرو تیموریان، انتخاب رویکرد اعتزالی، اعتقاد به مذهب حنفی، و گرایش به تصوف، نقش اصلی را در نگاه مثبت تیموریان به تشیع داشتهاند؛ هرچند از تأثیر علل فرعی، همچون موقعیت جغرافیایی این حکومت (واقع شدن خراسان در قلمرو اصلی تیموریان) و ترکیب کارگزاران و نخبگان آن نیز نمیتوان چشم پوشید. این مقاله به روش تاریخی انجام یافته است.https://www.shiitestudies.com/article_242334_9848f38b756ad6783221e5e51da954e3.pdfموسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722114320130923The Emergence and Decline of Shi‘ism in Egypt From the Islamic Conquest up to the End of Sufyanids’ Rule (20-64 AH)ظهور و افول تشیع در مصر از فتح اسلامی تا پایان سفیانیان (20-64 هجری)205234242360FAفیروز آزادیاستادیار دانشگاه فرهنگیانJournal Article20130416Shi‘ism, as the twin of Islam, was introduced into Egypt by some of the Companions and the Successors. However, it was challenged by the influence and power of the Shi‘ites’ opponents. The uprising of the Egyptian Muslims against ‘Uthman bin ‘Affan, which led to his murder, was one of the opportunities for Shi‘ism to show off in Egypt; and Imam Ali, having achieved the Islamic caliphate, installed his governors there.
The present article is seeking to show that the abovementioned condition was not a sign of the spread of Shi‘ism in Egypt. The influence of the opponents of Shi‘ism and the adherents of Uthmani-Umayyad rulers, resting upon widespread propagation and military power, was more deeply rooted in Egypt. Therefore, the Shi‘ism, after the establishment of the first Umayyad government, was enclosed in houses for a long period, thereby declining in Egypt.
The present article is seeking to investigate the way Shi‘ism originated in Egypt and the reasons for its decline in the first half century after the Islamic conquest. The approaches used by the present article are the review and investigation of historical sources and some views of the contemporary researchers as well as the interpretation of historical evidences based on the existing library resources.تشیع بهمثابه همزاد اسلام، بهوسیلة شماری از صحابه و تابعین به مصر راه یافت؛ اما نفوذ و قدرت مخالفان شیعه، چالش مهمی در راه پیشرفت آن بود. قیام مسلمانان مصر بر ضد عثمان بن عفان، که به قتل او انجامید، از جمله فرصتهایی بود تا تشیع در آن سرزمین خود را نشان دهد و امام علی، پس از به دست گرفتن خلافت اسلامی، والیان خود را در آنجا مستقر کند.
این نوشتار در پی آن است که نشان دهد، این حوادث نشانگر گسترش تشیع در مصر نبود. ریشههای نفوذ مخالفان شیعه و طرفداران «عثمانی ـ اموی»، که بر تبلیغات گسترده و قدرت نظامی متکی بود، در مصر عمیقتر بود؛ بهگونهای که شیعه در مصر، پس از تشکیل دولت اول اموی، تا مدتها در درون خانهها محصور شد و به خاموشی گرایید.
نگاشتة پیشرو درصدد بررسی چگونگی پا گرفتن تشیع در مصر و علل افول آن در نیمقرن اول پس از فتح اسلامی است. نقد و بررسی متون تاریخی و برخی از نظرات پژوهشگران معاصر و تفسیر اسناد تاریخی بر اساس منابع موجود کتابخانهای، رویکرد این مقاله برای یافتن پاسخهایی به پرسش اصلی این نوشتار است.https://www.shiitestudies.com/article_242360_e46554e1cabfe1b7ca4cbfe63beffd6c.pdfموسسه شیعه شناسیفصلنامه علمی شیعه شناسی1735-4722114320130923The Evolution of the Notion of the Forth Pillar or the Perfect Shi‘a in Sheikhiya Sectتطوّر مفهوم رکن رابع یا شیعه کامل در فرقة شیخیه235260242362FAمسلم محمدیاستادیار دانشگاه تهرانمحمد محمدیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20130429The Sheikhiyya sect considers - along with monotheism, prophethood, and Imamate - the forth pillar as one of the four principles of religion. By the forth pillar, they mean that among the Shi‘ites, there is always a perfect shi’a who is the carrier of blessing between the Twelfth Imam and the people.
Sheikh Ahmad Ahsa’ie, the founder and the pioneer of this theory, notes in several cases the necessity of a mediator as the connection between Imam and the people. However, contrary to the Shiekhiyya’s claim that the term “forth pillar” was introduced under Sheikh Ahmad, there is nothing to this effect in his speeches and works.
In the present research, we will see that Hajj Muhammad Karim Khan Kermani, the leader of Sheikhiyya in Kerman, is one of the proponents of - and even among the founders of - the assumed principle of “the forth pillar”. Thus, he has defended this principle more than anyone else in his works. On the contrary, the Sheikhiyya sect of Azarbayejan is among the serious opponents of this principle. It is noteworthy that the two titles of <em>Nujaba </em>and <em>Nuqaba </em>in some Sheikhiyya sources refer, interchangeably, to the very notion of the forth pillar. Finally, this heretic notion has been analyzed and reviewed from different angles, both in view of the fact that there are fundamental disagreements on this notion among various leanings and branches of Sheikhiyya, and considering that there are numerous objections as to the epistemic nature of the notion.فرقة شیخیه در کنار توحید، نبوت و امامت، رکن رابع را یکی از اصول چهارگانة دین به شمار میآورد. مقصود از رکن رابع در این فرقه آن است که در میان شیعیان، همواره شیعة کاملی وجود دارد که واسطة فیض میان امام عصر (عجلالله تعالی فرجه الشریف) و مردم است.
شیخاحمد احسایی، بنیانگذار و نخستین نظریهپرداز این فرقه، در چند فراز از سخنانش، به لزوم وجود فردی بهعنوان رابط بین امام و خلق اشاره میکند؛ اما برخلاف ادعای شیخیه که معتقدند واژة رکن رابع در زمان شیخاحمد طرح و ارائه شده است، در سخنان او چیزی با این عنوان دیده نمیشود.
در این پژوهش خواهد آمد که حاج محمدکریمخان کرمانی، رهبر شیخیة کرمان، از مدافعان اصلی و حتی از مؤسسان اصل مجعول «رکن رابع» به شمار میآید. از اینرو، در آثار وی بیش از دیگران از این مسئله دفاع شده است. در مقابل آن، فرقة شیخیة آذربایجان است که از مخالفان جدی این نگرش به شمار میآیند. قابل توجه آنکه در برخی منابع شیخیه از دو عنوان نجبا و نقبا بهجای واژة رکن رابع استفاده شده که از نظر معنا مترادف و هممعنایند.
در پایان، از چند زاویه به نقد و تحلیل این بدعت پرداخته خواهد شد؛ هم از این جهت که در میان گرایشها و انشعابات فرقة شیخیه، در اینباره اختلافات اساسی وجود دارد، و هم از این زاویه که ایرادات متعددی بر هویت معرفتی آن وارد است.https://www.shiitestudies.com/article_242362_4149ee11ebcd8d03c7af3be1b30ec37d.pdf