@article { author = {mostafavifard, hamed and imandar, hamid}, title = {The Role and the Function of Muhaqqeq Ardabili's Intellectual Circle in Emergence of Traditionalism in Shi'ism (Investigating the Performance of the Followers of 'Reliable Chain Of Authority' and its Consequences)}, journal = {Shi'ite Studies}, volume = {19}, number = {76}, pages = {7-34}, year = {2021}, publisher = {the institute of shia studies}, issn = {1735-4722}, eissn = {}, doi = {10.22034/shistu.2022.541196.2142}, abstract = {When Allamah Helli selected the theory of 'authority of individual hadiths', he set the criteria of authority chain and the characteristics of the transmitter as the bases for evaluation of hadith. In this way, the legitimacy of a hadith was focused on the conditions of the transmitter. However, he did not reject the evidences for accepting a hadith (especially the practical fame). Indeed, he did not ignore the evidences for accepting a hadith, but this approach lost its effect and popularity among the scholars after him, especially in the jurisprudence of Muhaqqeq Ardabili and his disciples. Muhaqqeq Ardabili's intellectual circle had a critical approach to the theory of injibār and, on the other hand, by mentioning 'faith' as a condition in accepting the transmitter's tradition, they had restricted authority to ṣaḥīḥ (right) and ṣaḥīḥ aʿlāʾī (sublime right) hadiths. This rigidity in accepting traditions prepared the ground for reinforcing the rational aspects of the jurisprudence of Muhaqqeq Ardabili's intellectual circle and diffusing resort to the generalities and specificities of the verses on precepts and the definite tradition as well as extracting fatwas accordingly. In such an atmosphere, it is quite normal that, by putting aside a large body of traditions, some would not accept such as approach and rise against it. In this way, the Ḥilla school prepared the ground for its own decline and emergence of traditionalism.}, keywords = {Muhaqqeq Ardabili,author of Maʿālim,author of Madārik,Ḥilla School,traditionalism,tanwīʿ rubāʿī (fourfold division),individual narration}, title_fa = {نقش عملکرد حلقه فکری محقق اردبیلی در پیدایش اخباری گری در تشیع (بررسی عملکرد پیروان مکتب وثوق سندی و پیامدهای آن)}, abstract_fa = {زمانی که علامه حلی نظریه «حجیت اخبار آحاد» را برگزید، مبنای ارزیابی حدیث را معیارهای سندی و اوصاف راوی قرار داد و بدین‌سان مشروعیت روایت بر شرایط راوی متمرکز شد؛ اما اینگونه نبود که وی قراین پذیرش روایت (به ویژه شهرت عملی) را کنار بگذارد. وی از قراین پذیرش روایت غفلت نکرد؛ اما پذیرش قراین در بین عالمان بعد از وی روز به روز کمرنگ‌تر شد، به ویژه در فقاهت محقق اردبیلی و شاگردانش. حلقه فکری محقق اردبیلی نسبت به نظریه «انجبار» رویکردی انتقادی داشت و از سوی دیگر، با اشتراط ایمان در پذیرش روایت راوی، حجیت را در «صحیح» و بلکه «صحیح اعلایی» منحصر کردند. این سختگیری در پذیرش روایات، زمینه تقویت جنبه­های عقلی فقاهت حلقه فکری محقق اردبیلی و گسترش تمسک بر عمومات و اطلاقات آیات الاحکام و سنت قطعی و استخراج فتوا بر اساس آنها را فراهم کرد. در چنین فضایی کاملاً طبیعی است که با کنارگذاشتن بخش اعظم روایات، برخی نتایج این رویکرد را برنتابند و در برابر این رویکرد قیام کنند و این‌گونه مکتب «حله» خود زمینه زوال خود و ظهور مکتب «اخباری‌گری» را فراهم کرد.}, keywords_fa = {محقق اردبیلی,صاحب معالم,صاحب مدارک,مکتب حله,اخباری‌گری,تنویع رباعی,خبر واحد}, url = {https://www.shiitestudies.com/article_253938.html}, eprint = {https://www.shiitestudies.com/article_253938_4275f1e604ecdc050a244b8bb0bc285b.pdf} }