@article { author = {Haqiqat, Sayyid Sadiq}, title = {Political Jurisprudence and the Theory of Government}, journal = {Shi'ite Studies}, volume = {10}, number = {38}, pages = {7-38}, year = {2012}, publisher = {the institute of shia studies}, issn = {1735-4722}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {"Political Jurisprudence" is an important and authentic branch of knowledge which includes a vast content of Islamic civilization in the realm of political thought. Political jurisprudence as a part of the Islamic jurisprudence is able to issue normative commands concerning political duties of individuals (and institutions). According to the "confluence theory", political jurisprudence and political thought are both authentic and can have mutual assistance in Islamic government. Accordingly we need both; none of them can determine all political duties independently. When observing classical political jurisprudence aposteriori, we notice that it deals with individuals but observing it as a priori it can principally study the government as a part of its subject matter too. So it can dictate each one of five legal norms including obligation, forbidden, recommended, indifferent, and reprehensible. But the theory of government and the theory of state are principally a philosophical problem, which are discussed in political philosophy.}, keywords = {Jurisprudence,Political,confluence,State,Government}, title_fa = {فقه سیاسی و نظریه «دولت»}, abstract_fa = {«فقه سیاسی» دانش مهم و معتبری است که حجم اصلی تمدن اسلامی در حوزة اندیشة سیاسی را به خود اختصاص داده است. فقه سیاسی بخشی از فقه محسوب می‏شود که قادر است احکامی هنجاری دربارة وظایف سیاسی افراد (و نهادها) از حیث احکام وضعی یا احکام پنج‌گانة تلکیفی انشا کند. بر اساس نظریة «همروی»، فقه سیاسی و فلسفة سیاسی هر دو معتبرند و در دولت اسلامی می‏توانند به یکدیگر یاری رسانند. بر این مبنا، نه چنان است که فقه (سیاسی) تعیین‌کنندة تکلیف در سیاست باشد و ما را از فلسفة سیاسی بی‏نیاز کند، و نه چنان است که از اعتبار بیفتد و عرصه را یکسره به رقیب خود واگذارد. اگر به شکل پسینی به فقه سیاسی سنّتی نگاه شود باید گفت: موضوع آن فرد است، اما منطقاً فقه سیاسی با نگاه پیشینی می‏تواند دولت را موضوع خود قرار دهد. فقه سیاسی می‏تواند برای دولت احکامی وضعی یا تکلیفی در حوزة وجوب، حرمت، استحباب، کراهت و اباحه انشا کند، اما مسئلة نظریة «حکومت» و نظریة «دولت» اساساً بحثی فلسفی است و به حوزة فلسفه سیاسی وانهاده شده است.}, keywords_fa = {فقه,نظریه همروی,دولت,حکومت}, url = {https://www.shiitestudies.com/article_242569.html}, eprint = {https://www.shiitestudies.com/article_242569_eaf35dde3b491aee160915f95dbf7fb4.pdf} }