@article { author = {Afrasiyab Pur, Ali Akbar}, title = {The Shiite Morality and Mysticism and Integrating them in Khwaja Nasiruddin’s View}, journal = {Shi'ite Studies}, volume = {11}, number = {42}, pages = {162-192}, year = {2013}, publisher = {the institute of shia studies}, issn = {1735-4722}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Khwaja Nasiruddin Tusi, one of the greatest theoreticians of the Shiite morality, has established three strong bases for morality, which show the fundamentals of Islamic ethics. Following Aristotle and Ibn Meskawayh in using reason and argument, Khwaja Nasir, in his book entitled Akhlaq-e Naseri, has established the philosophical basis of his theory. In his book entitled Akhlaq-e Muhtashami, he has established the legal basis of his theory by citing the Quranic verses and traditions. And in Awsaf al-Ashraf, he has established the mystical basis of his theory, reaching at a theory based on ethics integrated with mysticism, showing the perfect levels of ethics. This theorizing shows that one of the aspects of Khwaja Nasir’s personality is the mystical aspect, and he has considered the perfect level of morality to be mysticism, regarding the Shiite mystical ethics to be the most perfect manifestation of Islamic ethics, which makes use of soul purification and the Quranic teachings as well as the Imams’ teachings as a way to acquire the divine morality.}, keywords = {Morality,Mysticism,felicity,asceticism,soul}, title_fa = {اخلاق و عرفان شیعی و تلفیق آنها از نظر خواجه نصیر‌الدین طوسی}, abstract_fa = {خواجه نصیرالدین طوسی، یکی از بزرگ‌ترین نظریه‌پردازان اخلاق شیعی، سه پایة مستحکم برای اخلاق پایه‌ریزی نموده که مبانی اخلاق اسلامی را کامل نشان می‌دهد. وی در کتاب اخلاق ناصری، به پی‌روی از ارسطو و ابن مسکویه با عقل و استدلال، پایة فلسفی نظریة خود را استوار ساخته و در کتاب اخلاق محتشمی، مبنای شرعی دیدگاه خود را با استناد به آیات و روایات بنا نموده و در اوصاف الاشراف، مبنای عرفانی آن را پایه‌گزاری کرده و به نظریه‌ای تلفیقی بین اخلاق و عرفان رسیده است که مراتب کمال آن را نشان می‌دهد. این نظریه‌پردازی نشان می‌دهد که یکی از ابعاد شخصیت خواجه جنبة عرفانی بوده و کمال اخلاق را با عرفان میسّر دانسته و اخلاق عرفانی شیعی را به عنوان کامل‌ترین جلوة اخلاق اسلامی نشان داده است که برای تخلّق به اخلاق الهی، از تزکیة نفس و تعالیم نجات‌بخش قرآن کریم و ائمّة اطهار‰ استفاده می‌شود.}, keywords_fa = {اخلاق,عرفان,سعادت,زهد,نفس}, url = {https://www.shiitestudies.com/article_242462.html}, eprint = {https://www.shiitestudies.com/article_242462_57aa3d31ed0a226fb7cc1ca1a66261e3.pdf} }